Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
Nu har dom börjat salta igen som om vi bilister
vore för dumma köra på vinterväg.
Salt förstör både vägar o bilar.
Funderar skicka räkning till trafikverket
varje gång jag måste tvätta bilen och
reparera saltrelaterade fel. :-(O)
Ja skitiga blir ju bilarna men tror nog att saltningen tyvärr måste fortsätta åtminstone från mellansverige och ner över då bilisterna verkar sätta allt för stor tilltro till moderna bilars antisladd och spinn, är sen bilen fyrhjulsdriven osv så verkar många tro att det går att köra som på sommaren.

Tyvärr ?:-/
vetten skrev:...är sen bilen fyrhjulsdriven osv så verkar många tro att det går att köra som på sommaren.

Tyvärr ?:-/
Har jag missat något? Kan man inte köra som på sommaren?

Jag tycker att salt är bra eftersom det finns så många som saknar omdöme att ta det försiktigt. Det är mer realistiskt att salta än att tro att alla kan anpassa sig.
Vad tråkigt det blir om man ska köra som på sommaren, om man är som jag då som är sparsam på sommardäcken.

Ne salt är inge bra. Om man skulle ta och uppfostra den normale bil Svensson istället, att köra på riktiga vägar under riktiga vinter förhållanden och framförallt att inte sätta händerna över ansiktet och tvärnita när det går över styr.
Dessvärre tror jag att vägsaltet är en miljöbov, det är ju inte bara salt utan andra tillsatser som skall göra att saltet verkar vid kallare temperaturer än vad rent salt normalt gör. Har dessvärre inga bevis på detta men det skulle vara kul att veta vad man egentligen blandar saltet med.

Mvh GK
Utan saltet stannar Sverige. Så är det bara. Vi kan inte ha långtradare som ställer sig på tvären över stora vägar som E4/E6/E20 och skapar kaos. Leveranser måste levereras. Som privatperson kan man ställa bilen när det är halt, men det finns transporter som MÅSTE fram.
SA4AQS skrev: Dubbdäck heter lösningen och när det blivit en fin snö väg att köra på så är det inte så stora problem med halka :wink:
För snöväglag behövs temperaturer oavbrutet under noll under större delen av vintersäsongen. Snöväg ger bra fäste både för dubbfritt och dubbat, är skonsamt mot vägbeläggningen, men som sagt krävs ett utpräglat inlandsklimat à la Sibirien.
StringerBell skrev:Utan saltet stannar Sverige. Så är det bara. Vi kan inte ha långtradare som ställer sig på tvären över stora vägar som E4/E6/E20 och skapar kaos. Leveranser måste levereras. Som privatperson kan man ställa bilen när det är halt, men det finns transporter som MÅSTE fram.
... och med detta så förutsätter jag att du redan har klart för dig vad en uppsättning på 24 vinterdäck til en lastbil med släp kostar en liten åkeriägare med t ex två ekipage !?.Men inte nog med att det svenska vägnätet redan är slitet så ska det nu bli ännu värre där somliga tycks vara beredda på att även dessa varor som levereras kommer att få klart högre priser.Njaaa, det var kanske inte så genomtänkt.Men på pappret så såg det ju helt förträffligt ut.Det är oftast inte åkarna som har problem med dåligt preparerade vintervägar utan folk i sina små personbilar som ständigt vet hur dessa lastbilar ska ta sig fram, tssss.Och gud nåde om denna bilist blir sittandes i ett snödrev mitt i vintern i full snöstorm.Då måste det ju bara vara något fel på vägverket och inte på bilisten, eller hur !?. :D
PTV skrev:
StringerBell skrev:Utan saltet stannar Sverige. Så är det bara. Vi kan inte ha långtradare som ställer sig på tvären över stora vägar som E4/E6/E20 och skapar kaos. Leveranser måste levereras. Som privatperson kan man ställa bilen när det är halt, men det finns transporter som MÅSTE fram.
... och med detta så förutsätter jag att du redan har klart för dig vad en uppsättning på 24 vinterdäck til en lastbil med släp kostar en liten åkeriägare med t ex två ekipage !?.Men inte nog med att det svenska vägnätet redan är slitet så ska det nu bli ännu värre där somliga tycks vara beredda på att även dessa varor som levereras kommer att få klart högre priser.Njaaa, det var kanske inte så genomtänkt.
Jag förstår inte varför du ställer de här frågorna till mig. Jag är helt på din sida. Saltet behövs för de tunga transporterna. Hal väg ger otroliga störningar.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]