Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Jag har något fel på min bagagelucka sedan i vintras då ena gasfjädern knäcktes pga isbildning under infästningen.

När jag öppnas bagageluckan "kastas" luckan upp så våldsamt att den av kraften knäcker plastskallarna på gasfjädrarna. Varje gång jag öppnar bagageluckan måste jag hålla emot för att inte behöva köpa två nya gasfjädrar á 500 kr.

Vad fan är det för fel? Såhär var det inte innan den första gasfjädern knäcktes... Fel på gasfjädrarna?
av McDonald
Pam skrev: Vad fan är det för fel? Såhär var det inte innan den första gasfjädern knäcktes... Fel på gasfjädrarna?
Har du rätt gasdämpare, skall vara de starkare om man har spoiler på bakluckan? Du kanske fick de starkare och har inte spoiler.

M
av Pam
Så är det nog.
av GT-87
Jag tycker det låter lyxigt, två snabba tryck på fjärren så åker luckan upp automatiskt. Borde vara suvveränt.
av Pam
Tyvärr är det inte så lyxigt. Jag måste hjälpa luckan upp till hälften, sedan drar den iväg, och man får vara snabb om man skall hinna ta emot den innan dämparna knäcks...
Användarvisningsbild
av CarMan
du har trasiga stopp! byt 2 plastbitar så öppnas luckan inte lika långt
av Pam
Har bytt dessa...
av el Toro
hade samma problem med min S60. luckan gick upp för långt och slog sönder gasdämparna i bakluckan.
var inne på volvo och försökte hitta nya "pluttar" att sätta dit i hålen. men det visade sig ju bara vara ett litet täcklock av plast, ca 1mm tjockt. det kan ju knappast göra någon som helst skillnad, så dem köpte jag inte.

åkte istället hem, tog en järnsåg och sågade itu en "sockerbit" som jag tryckte in i hålen i bakluckan och vips! nu öppnar sig luckan till vad jag tycker är mer normalt och gasdämparna är avlastade. kostnad för detta i princip noll kronor.

välj en sockerbit med samma diameter på cylinderdelen (där skruven sitter) som håldiametern i bakluckan och tvinga in den i hålet genom att hålla sockerbiten emot hålet medan ni sl.äpper upp bakluckan. då sitter den kvar utan problem. akta så ni inte klämmer fingrarna!

bara ett tips! ;)
av Pam
Bra tips!

Skall testas ikväll!
Användarvisningsbild
av Funk
Har du rätt gasdämpare, skall vara de starkare om man har spoiler på bakluckan? Du kanske fick de starkare och har inte spoiler.
Det kan du utesluta, det är samma fjäder...

/Thomas

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]