Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danni
Tja,

Jag har ett litet bekymmer med min S40 från 99. Min lambdalampa lyser och har läst ut felkoderna vilket säger att främre lambdasonden är dålig och måste bytas. Den lyser inte alltid utan bara ibland så jag antar att den fungerar ibland.

Bilinfo:

Modell: Volvo S40 -99 1.8 SE
Motor: B4218S

Jag ringde Volvo och frågade vilken som satt i min bil och fick följande info:

Delnummer: 30814907 (Googlar jag på denna så hittar jag endast delar från tyskland och england)

Samtidigt frågade jag om jag kunde köpa någon annan då jag endast hittade en del i Sverige (bildelsbasen.se) som gått 22k och kostar 800 (Lite dyrt att lägga 800 på en lambda som gått längre än min nuvarande, som även kanske inte ens fungerar då den inte är provkörd). Enligt Volvo skulle en lambda med nummer 30611510 fungera också, och denna hittar jag på många bildemonteringar.

Så jag lämnar in bilen på verkstad igår för att få detta åtgärdat men får som svar av verkstaden att jag tydligen bara har en lambdasond och att kontakten är cirka en centimeter längre än den jag hade med mig.

Då är frågan, vad för lambdasond kan jag egentligen använda och inte är helt omöjlig att få tag på? Att köpa en ny för 1900 känns lite tråkigt då det är 10% av vad bilen kostade mig. Tyvärr har jag inga bilder tillgängliga men kan bidra med regnummer och chassinummer om detta skulle behövas och även en bild på lambdan jag köpte som var felaktig!

Tack på förhand!

*EDIT*
Fixade modellbeteckningen, motorkoden och ämne.
Användarvisningsbild
av Variosboy
danni skrev: Då är frågan, vad för lambdasond kan jag egentligen använda och inte är helt omöjlig att få tag på? Att köpa en ny för 1900 känns lite tråkigt då det är 10% av vad bilen kostade mig.
Tyvärr är det ju så att bilar i dessa prisklasser ofta på inte så lång tid kostar mer att äga än att köpa.
Procentuellt alltså. Många av de billiga bilar jag ägt har kostat mer i service och reparationer än vad jag köpt dom för.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)