Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:En och annan har nog glömt, eller gått "fel" utbildning och inte ens utsatts för den. Tacknämligt nog behöver man bara komma ihåg de två översta, sen kan man härleda resten.
Jag tänkte precis det samma, de två översta är ju grunden till allt, någon cirkel såg jag inte under mina år i skolbänken...

/Martin
Jag har haft värmaren i ett åar år nu i två olika bilar. Man skall inte förvänta sig någon grym värme av själva värmaren. Dock förbrukar bilen mindre bränsle den första kilometern.

Med värmaren i ca en timma-två timmar resulterar i mitt fall alltid i att bilen når 40 grader på kylvattentempen. Det spelar sedan ingen roll hur många timmar jag kör. Den går max upp till Ca 40 grader på kylvattnet. Även om jag startar helt kall motor utan värmare tar det under en minut att komma upp i 40 grader så det är eg inget för att få snabb värme i bilen. Det är främst för förbrukningens skull.

Hur ser jag att den fungerar? Jag ser det tydligt de dagar det är frost bara genom att titta på motorhuven. Du ser att frosten smälter på vissa delar av huven om den varit i 1-1/2 timma. Mäta är dock proffsigare :)
Var o servade bilen för första gången och meken kopplade in motorvärmaren.När han tog bort plastskyddet under motorn, så gick det att känna på värmaren och den fungerade som den skulle. Skönt att veta att den är OK. Har även beställt en ELM327 OBDII OBD2 V1.4 Bluetooth Diagnostic Interface på Ebay, så då kan jag kontrollera värmen o lite andra funktoner via telefonen. 110:- inkl. frakt kostar den.
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]