Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Samma här med min V50. För att undvika buckla slår jag numera alltid igen huven. Inte så premium, men trycker igen den gör jag inte. Det vågar jag inte.

Obegripligt av Volvo.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag är inte helt säker på hur det fungerar på nya S/V60, men jag gissar att den är likadan som på min S40 MY07. På V70N var det bara att släppa huven ca halvvägs ner. Det låter förskräckligt, men det är så man gör. På S40:n fick man hjälpa huven ner tills att det är ca 15 cm från låset, därefter slår du ner den med en lätt rörelse neråt. Du håller då huven med endast en hand (med tummen och pekfingret). INGA DUBBEL HÄNDER, eller smälla igen huven med all kraft, då skadar du både lacken och huven!!! Tänk på det!
av grålle1
Just därför det känns obra att man MÅSTE smälla igen eller trycka med båda händer...... men det går inte annars, tro mig!
Användarvisningsbild
av meko
Ganska konstig att det är så här... Det gäller ju flera fabrikat och bilmodeller och det har ju absolut "blivit värre med åren"!
Jag menar, vilken bagagelucka eller bildörr är lika sunkiga att stänga som en modern bils motorhuv...? Dumt!
Jag tror att det är en prioriteringsfråga i den stenhårda kostnadsjakten helt enkelt - man sparar in där det går.

För ett är säkert - det skulle självklart gå att få vilken motorhuv som helst att stänga med ett "kassaskåps-klunk" - men det kostar för mycket! :wink:

Fast det är ju sanslöst att man måste göra på ett visst sätt för att undvika skador på bilen! :shock:
av Steff 99
Det bästa hade varit om det bara fanns en utvändig lucka för spolarvätska , för det är nära nog enda anledningen till att öppna motorhuven.
Användarvisningsbild
av meko
Ja, så är det faktiskt! Vad skall man egentligen in i motorummet att göra? :shock: Kolla lite!? :???:
av grålle1
Och troligen därför inte fler klagar så att de behöver göra något åt det.... :???:
Användarvisningsbild
av meko
Fast fylla på spolarvärska gör man ju då och då... :roll:
av eseaese
Klart man vill in och kolla lite under läppen ;o)
Nu har jag i alla fall tryckt lite både ovan och under den mjuka bucklan så den syns minimalt. Tror jag avvaktar verkstad då den kanske självläker med temperaturväxlingarna.
Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]