Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Tabellen gäller sommar som dubbat som dubbfritt. Profilen är det viktiga och sen hittar man sin egen unika kombination som ger maximal utkomst däckslitage/bränsleförbrukning.
Om Volvo anser att risk för genomslag med och skeva fälgar pga för lågt tryck på normala och misskötta svenska vägar ger bäst komfort så vill jag inte vara ansvarig för efterföljade ekonomiska effekter då man måste ersätta dessa på goodwill pga felaktigheterna då risk för genomslag inte skall existera på rekommenderat tryck.
Körde 1 månad på 195/65-15 på Lysithea innan jag fick hem 17" och då på "rekommenderat tyck" så det vara inte bästa komfort utan snarare vad som slet däck mest då tex 2.7Bar inte var stötigare men gick markant billigare på samma däck/fälg kombo.
ThomasT skrev:
ER skrev:men "rekommenderat" i instruktionsbok/dörrsida/tanklock är enbart lagringstryck "offseason" så däcket sitter kvar på fälgen.
Allvarligt talat... var får du allt ifrån...

.
Att 2.3 bar inte räcker långt ens i 195/65-15 på en "tung" S60 är ingen nyhet om man vill ha lägsta bränsleförbrukning, bästa livslängd på däck, bra slitagebild på däck, mm, mm.
Sen var delvis lite humor som dom flesta inser då däckena inte rammlar av med 1,5 bar i sig, men det är mycket allvarligt att det fortfarande 2011 i informationsåldern finns dom som blint stirrar på dessa siffror och kör på det med högre bränsleförbrukning, kortare livslängd på däck, snedslitage orsakat av just det felaktiga trycket, sämre vägegenskaper pga mindre respons i däckena mm mm och det utan att komfort blir lidande.
"Rekommenderade" trycket tar ingen hänsyn till verkligheten, det är bara en kompromiss och dålig sådan när däck och soppa blir dyrare och man med enkelt trick kan maximera nyttan dessa två faktorer.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Frågade när jag köpte nya däck 186/65R15 och de lägger i 2,6-2,7 bar. De anser att det skall vara så till en så pass tung bil som Volvo V70 trots vinterdäck. På 205/55R16 lägger de i runt 3 bar
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Frågade när jag köpte nya däck 186/65R15 och de lägger i 2,6-2,7 bar. De anser att det skall vara så till en så pass tung bil som Volvo V70 trots vinterdäck. På 205/55R16 lägger de i runt 3 bar
Är det verkligen tillåtet med så smala däck? Jag har 205/65-15 till S80.
av Mahberg
Kör på 2,6 i sommardäcken (Pirelli P7 205/55 r16) på min S40.

I mina helt nya Nokian WRD3, i samma dimension lade volvo trycket på 2,7.
Tänkte dock höja det till 2,8 fram eftersom dem inte känns 100% stabila i kurvor m.m.
av kamilenski
Grepp?

Eller styrförmåga? Eftersom smålare däck fräter/äter sig in i snön/isen?

?
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Står i instruktionsboken och många med V70 har dessa dimensioner eller 195/65R15. Ju smalare desto bättre grepp
och desto billigare :D
av oldtimersmc
ER skrev:
oldtimersmc skrev:
ER skrev:Snarare profilen som styr mera än bredden och vad däckkrängaren eller biltillverkaren säger. TPC hadde en bra riktlinjelista som stämmer mycket bra med vad som ger bra slitagebild och livslängd, experimenterar man med lite uppåt från den så hittar man vad som ger perfekt slitagebild för dig i kombination med lägst bränsleförbrukning, tar nåt år och uppsättningar däck att hitta men är värt det. Däcktillverkaren har noll koll på vad som ger just dig och din bil bästa slitagebild och livslängd, seriösa däcknissar är mera nära sanningen än någon annan eller är det bara tur att vad dom pytsar i stämmer bra med verkligheten.

På lågprofil blir det samma effekt med lågt och högt tryck förutsatt att hjulvinklar är ok, att mitten slits fortast och ju lägre profil ju högre tryck för att få ut maximalt av däckena och 3kg är minimum, kör på 3,25bar i 225/45-17 och 2,7 i 195/65-15 vintertid med perfekt slitagebild, lägre bränsleförbrukning och bäst livslängd utan att komfort lider än med däckslitartrycket/bränsleslukartrycket 2,3bar som "rekommenderas" på vinterpuckarna och borde ge spöstraff till den som tyckt till om vad som skall tryckas i instruktionsböcker när det bevisligen är helt uppåt väggarna fel och lågt.

TPC-Listan var hittar man den?
Hos TPC(turboperformanceclub) bla men även här listar jag den : här
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1

Detta är den listan och det tog nån omgång däck av varje sort innan det optimala tryket hittades men "rekommenderat" i instruktionsbok/dörrsida/tanklock är enbart lagringstryck "offseason" så däcket sitter kvar på fälgen.
Fungerar lika bra på lätta bilar som tunga att utgå från då jag aldrig behövt underskrida dessa värden ens på lätta bilar för att hitta optimala värdet.
Det tackar vi för...

Ty den dumme lär av sina misstag och den kloke av andras...

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]