Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svesam
Micke008 skrev:Frågan är vad man menar med passar?
Nästa del är om förstärkaren klarar lasten från en högtalare. Det ska normalt inte vara problem när man tänker på 6,5" mellanregister samt diskant då de inte är någon tuff last. Skulle inte steget klara det så är inte högtalarnas fel. Har man lite tuffare basar (subwoofer) så kan man börja fundera på lasten.
Hmm, lasten i en högtalare mäts i impedans (ohm) och har inget med storleken på elementet att göra.
Ett 4ohms element är ett 4ohms element oavsett om det är 6,5" eller 15".
Det som däremot kan bli besvärligt är om man får tag på ett 2ohms element och försöker driva det med ett steg
som inte är anpassat för så låg last. Då kommer steget i värsta fall att förstöras. Ju lägre impedans ju närmare kortslutning ligger steget.

När du skriver "last" tror jag du menar hur hög effekttålighet ett element har.
Där är det sannolikt så att ett 6.5" element "tål" väsentligt mindre effekt är ett 15" men det lilla elementet kan ändå prestera lika högt ljudtryck som det stora med mindre effekt inmatat.

Här blir det lite trickigt och det finns säkert de som kan skriva spaltmeter om detta
men jag gör ett försök... :D

Ofta är ett litet element känsligare än ett stort enligt måttet dB @ 2.83V/1m, vilket för ett 8 ohms element menas
menas det ljudtryck som uppnås 1m från elementet när det matas med 1W.

Ju högre känslighet desto "lättare" är det för elementet att prestera ett högre ljudtryck och tvärtom.

Exempel:
Ett 6.5" element har känsligheten 96dB @ 2.83V/1m
Ett 15" element har känsligheten 90db @ 2.83V/1m

Det betyder att det krävs mer effekt till det stora elementet för att prestera lika högt ljudtryck som det lilla i sina respektive frekvensoråden.
Således behövs det mer effekt (kraftigare steg) till basen för att dessa två element skall spela bra ihop.

För att återgå till ämnet så innebär det att om man "bara" byter element i en anläggning så kan det resultera i att den upplevda ljudkvaliteten blir försämrad om det visar sig att de nya elementen har helt andra specar i form av last, effekttålighet och känslighet än orginalelementet.
Om orginalelementet har högre känslighet än utbyteselementet så kommer anläggningen att prestera ett lägre ljudtryck maximalt till exempel.
Om man inte är noga i urvalet så kan man t.o.m förstöra sin anläggning genom att sätt i "fel" komponenter tex 2ohms högtalare om steget inte klarar den låga lasten.

Mitt råd är var försiktig innan ni skruvar isär nya bilen för att sätta i nya komponenter.
Läs på ordenligt eller lämna in bilen till ett proffs och beskriv era önskemål för dem.

Lycka till i ljuddjungeln :D
av Micke008
Det går att skriva massa formeler och vissa diagram som jag tror de flesta inte förstår, jag valde att inte göra det.

Dock missar du en viktig detalj, 6,5" mellanregister försöker oftast inte återge någon direkt bas. Och element i sig rullar av då impedansen ökar vid de lägre frekvenserna = en lätt last för steget.
Det som är tufft för ett steg är att återge de lägsta frekvenserna som kräver mer effekt.
Om man kollar på impedanskurvan för en subwoofer så kan man se att impedansen toppen ligger lägre i frekvens. Detta gör att högtalaren har en lägre last ner till lägre frekvenser än mellanregistret.
En subwoofer har oftast en tyngre kon, större spole och kraftigare magnet än ett mellanregister. Allt kräver mer effekt.

Sen är det ju inte så enkelt som 4Ohm och 92dB, båda värdena är ett genomsnitt.
För subwooferhögtalaren så är detta med all säkerhet ett genomsnitt för frekvenser som man ändå inte vill att den ska återge. Kollar man bara på de 50Hz som man vill återge så kanske man har en känslighet på 86dB och en impedans på 2,2Ohm istället för de 4 som stod på förpackningen dessutom kanske de dippar ner till 1,3Ohm.
(Man kan jämföra med en effektkurva för en motor, vid lägre varvtal har man lägre nm och hk. Men de uppger att motor ger 175hk och 420nm.)
Effekttålighet och högkänslighet har aldrig varit en garant för god ljudkvalité, men det är oftast ingen nackdel. Att definera ljudkvalité i ljudtryck är fel, det kan vara en komponent i det hela. Men det viktiga är alltid hur lyssnaren uppfattar ljudet.

Sen är frågan hur många 6,5" kit man får tag på som har en impedans på 2Ohm i förhållande till hur många olika modeller det finns av 4Ohm? Men blir man pålurad ett 2Ohm kit och kopplar in det och vrider upp volymen så visst kan saker gå sönder. Men frågan är om någon handlare kan rekommendera ett sånt kit om personen inte ska tävla i att spela högt, men då används oftast mer än ett kit.
Men klarar inte steget av att återge musik på normala volymer genom ett 6,5" system med impedans på 4Ohm så är det i de flesta fall inte högtalarna de är fel på, utan ett dåligt designat steg, kanske specialdesignat till högtalarna. Skulle man spela sönder steget är det för att man inte hör att det låter illa, vilket borde vara första varningsklockan. Hör man inte det så kanske man ska satsa på någon annat än att bygga om ljudet i bilen.
av Svesam
Micke008 skrev:Det går att skriva massa formeler och vissa diagram som jag tror de flesta inte förstår, jag valde att inte göra det.

Dock missar du en viktig detalj, 6,5" mellanregister försöker oftast inte återge någon direkt bas. Och element i sig rullar av då impedansen ökar vid de lägre frekvenserna = en lätt last för steget.
Det som är tufft för ett steg är att återge de lägsta frekvenserna som kräver mer effekt.
Om man kollar på impedanskurvan för en subwoofer så kan man se att impedansen toppen ligger lägre i frekvens. Detta gör att högtalaren har en lägre last ner till lägre frekvenser än mellanregistret.
En subwoofer har oftast en tyngre kon, större spole och kraftigare magnet än ett mellanregister. Allt kräver mer effekt.

Sen är det ju inte så enkelt som 4Ohm och 92dB, båda värdena är ett genomsnitt.
För subwooferhögtalaren så är detta med all säkerhet ett genomsnitt för frekvenser som man ändå inte vill att den ska återge. Kollar man bara på de 50Hz som man vill återge så kanske man har en känslighet på 86dB och en impedans på 2,2Ohm istället för de 4 som stod på förpackningen dessutom kanske de dippar ner till 1,3Ohm.
(Man kan jämföra med en effektkurva för en motor, vid lägre varvtal har man lägre nm och hk. Men de uppger att motor ger 175hk och 420nm.)
Effekttålighet och högkänslighet har aldrig varit en garant för god ljudkvalité, men det är oftast ingen nackdel. Att definera ljudkvalité i ljudtryck är fel, det kan vara en komponent i det hela. Men det viktiga är alltid hur lyssnaren uppfattar ljudet.

Sen är frågan hur många 6,5" kit man får tag på som har en impedans på 2Ohm i förhållande till hur många olika modeller det finns av 4Ohm? Men blir man pålurad ett 2Ohm kit och kopplar in det och vrider upp volymen så visst kan saker gå sönder. Men frågan är om någon handlare kan rekommendera ett sånt kit om personen inte ska tävla i att spela högt, men då används oftast mer än ett kit.
Men klarar inte steget av att återge musik på normala volymer genom ett 6,5" system med impedans på 4Ohm så är det i de flesta fall inte högtalarna de är fel på, utan ett dåligt designat steg, kanske specialdesignat till högtalarna. Skulle man spela sönder steget är det för att man inte hör att det låter illa, vilket borde vara första varningsklockan. Hör man inte det så kanske man ska satsa på någon annat än att bygga om ljudet i bilen.

He he, jag visste väl att det fanns andra som kunde skriva mer om detta :D
Håller helt med om att ljudkvalitet inte mäts i dB !

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]