Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
Äntligen kom snön så man fick ut och köra lite med bilen, en xc70 II, vilken skillnad mot fwd som man alltid har kört innan, man märker ju inte att det är halt (förutom när man bromsar) conti dubbdäcken biter bra och jag är helnöjd, nu vill man ju sätta bilen på prov och se var gränsen går, men kör man då fast så sitter man nog rejält.

Jaja, ville bara dela med mig att detta glädjebesked.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Problemet är bara att när du får reda på det så får man hoppas att det är på ett någorlunda ofarligt ställe för när det släpper med fyrhjulsdrivet så sker det plötsligt.

Mvh GK
av alex79
Javisst, men tycker antisladdet bromsade rätt bra när jag försökte provocera mycket, men det är säkert skillnad om man ligger i 100 på en stor väg och det släpper, då gör nog inte antisladdet så mycket nytta pga farten man har då.
Användarvisningsbild
av kave
Idag märktes det trots awd, alla fyra hjulen spinner på svartisen i 80km/h på 5:an. Då är det halt.
av Mccartney
kave skrev:Idag märktes det trots awd, alla fyra hjulen spinner på svartisen i 80km/h på 5:an. Då är det halt.
Kör du inte med dubbat?
av Maccie
Alla kör inte med dubbat. Jag gör det inte.
av Bitez
De bästa däcken jag kört med var faktiskt Hakka 7. Helt underbara, jag skulle absolut vilja ha dessa däck igen, men fick ju med hyfsade continental friktion till bilen som sitter på. Jag tycer vi i sthlm borde åka på dubbade, då det lätt och lite väl ofta blir is på vägarna, än de som bor i norra delarna där kylen gör isen till som torr asfalt... Men men... tänkte bara hur grymt det skulle vara o ha hakka 7 dubbade på min awd... bättre grepp vintertid får man väl leta efter... :)))
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Det är ingen tvekan om att skillanden mellan FWD och AWD är stor när det kommer till snö och halka. Körde V70 FWD i väntan på min nya vagn och det var inte utan att man längtade tillbaka till AWD.

Ett gott råd i all välmening dock, AWD-vänner: Tänk på att man lätt blir övermodig och att bromsträckan kan vara längre än man tror när det dyker upp en situation. Använd marginalerna till att öka säkerheten. Då gör sig AWD allra bäst.

Hälsar

Henry
(Har nu kört över mer än 12 000 AWD-mil och har inga planer på att återgå till FWD.)
av mojja
Xc60 245hk 520 nm awd + 18 tums hakka 7 suv skottar på riktigt bra i snön. Vilken härlig kombination. Med dtsc inställd på sport och en avlyst plats har man riktigt roligt. Synd bara att bromsaträckan är lika lång som med 2wd :)

Hoppas nu isarna fryser på ordentligt så att man kan leka av sig och forcera över gränserna utan att det händer allt för mycket!!
Användarvisningsbild
av kave
Mccartney skrev:
kave skrev:Idag märktes det trots awd, alla fyra hjulen spinner på svartisen i 80km/h på 5:an. Då är det halt.
Kör du inte med dubbat?
Nä, jag vill ha mina öron i behåll :)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]