Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aw309
Hej!

Har en v40 gdi 1.8l 1999.
Försökt läsa massa inlägg på nätet om detta vanliga problem med Hög HC men inte lyckats få ordning på det!
Har väldigt låg tomgång (100-150v) men efter 10min på tomgång så går den upp. Kör jag med den längre och sen tar bort gasen så går den ner.
Den är även småryckig emellanåt, som att motorn inte svarar när man gasar.

Har gjort följande:
Kört in superspray via luftintaget som ska rensa och få ner HC.
Felsökt på mekonomen, inga felkoder
Kollat spjällhuset och även kollat den som styr tomgång. Allt såg ok ut.
Kört den hårt med höga varv för att blåsa den renare!

Besiktade idag och HC var 350 och lampda 1.24 :-/

Någon som kan hjälpa mig vidare att få igenom den i besiktningen?

MVH
Anders
Som sagt, de där motorerna brukar sota igen ganska rejält, och hjälper det inte med lite hårdkörning så pröva med lite till, en långresa kanske behövs för att allt ska släppa. Annars rekommederas ständig hårdkörning för att slippa de problemen.
av qsecofr
Jag har läst på en del om detta då jag funderade på att köpa en 1,8i. Det blev en 1,6 istället :)
Hjälper det inte med hårdkörning så får du riva av toppen för att få ordning på det. Så klart kollar man först så att det inte beror på något annat fel innan man river av toppen.

Lämna in toppen till någon som kan blästra bort sotavlagringarna med nötskal (oförstörande).
Mitsubishi verkstäder kan man höra med.

Kan du ta av och sedan motera tillbaka toppen själv behöver det inte bli så dyrt, beroende på vad blästringen kostar.
Du behöver lite nya packningar och eventuellt nya topplocksbultar, men det kan säkert någon annan svara på.
Senast redigerad av 1 qsecofr, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Hej

hade samma problem med en mitsubishi, det är bara att byta Katten, det ska göra susen, GDI motorena är skit jobbiga när dom börjar bråka
men bytt katt så ska det vara lungt
av kronet
Hej!

Hoppas det går bra att jag lånar tråden liten, har nämligen samma problem med en Volvo S40 1,8i 99.

Miljökontrollvärden
CO: 0,0
HC 263 !! (var 90 förra året, senaste service 11/5 -10)
CO 2500 0,2
LAMBDA 1,00

Liknande symptom då den är småryckig emellanåt, som att motorn inte svarar när man gasar + att den går ryckigt med farhållaren på. Dessutom känns det som att bilen "drar framåt själv", dvs jag behöver inte gasa för att den ska röra sig sakta framåt. Uppkommer oftast vid kallstart innan motorn blivit varm. Den varvar av sig själv.

Bilen är servad enligt boken fram till ca 16700 mil, sedan ingen service senaste 2500 milen.

Service inklusive kamremsbyte = ca 9500. (Utan kamrem ca 3500) Kommer detta att hjälpa? Känns sådär att serva den för X antal tusen för att sedan ändock behöva blästra bort sotavlagringarna och det hela slutar med att jag lagt ner 15 000 på en bil som är värd 20 000.

Någon som har tips på ett bra tillvägagångsätt?

Mvh
Matty
av kronet
En liten update. Var ut och sotade ur biljä*eln ordentligt och mätte sedan HC igen på en verkstad. Nu stabiliserade det sig runt 155 på tomgång (mot tidigare 260).

Olja samt filter är nu bytt och även termostat då den inte blev riktigt varm enligt meken. Dom testade igen, nu låg HC på 200 och nere på 50 vid 2000 varv. Jag antar att dom inte bränt ur skiten ordentligt? Jag har en ny tid på fredag. Då ska jag bränna ur skiten ordentligt och sedan mäta igen.

Vad tror ni, om värdet inte stabiliserar sig, kan det vara värt att byta katalysator och ev. stift? Eller blir det likt förbannat blästring av toppen?! Misstänker att det hela kommer sluta på att jag spenderat 15 000 på en bil värd 20 000 (som jag inte ens vill ha kvar), det känns sådär!

Några tips?!

//Matty
Användarvisningsbild
av thorell
Jag hade en 1,8i som jag inte fick igenom besiktningen p.g.a avgasvärdena.

Mekarna försökte både det ena och det andra, men slutligen bytte de katalysatorn och då gick den igenom.

Det går bra med eftermarknadskatalysatorer. Original-katten är dyr som bara den har jag för mig. Jag skaffade mig nån random-variant för 1200 spänn, och det gick alldeles utmärkt.

Men se till att bli av med bilen. Jag bytte till mig min V40 1,8i mot en fräsch 240 och ett par tusenlappar emellan. Men jag ångrade mig ganska snart, maken till skitmotor kan knappast finnas.
av kronet
Tjo,

Ja det lutar åt byte av katt om inget dramatiskt har hänt efter min planerade utblåsning på fredag. Hade planer på att sälja den, men upptäckte problemen med denna motor för sent då det bara var ett par veckor till besiktningen. Drog en chansning som inte höll kan vi väl säga. Återkommer med lite mer info om hur det har gått!

//M
Användarvisningsbild
av thorell
kronet skrev:Tjo,

Ja det lutar åt byte av katt om inget dramatiskt har hänt efter min planerade utblåsning på fredag. Hade planer på att sälja den, men upptäckte problemen med denna motor för sent då det bara var ett par veckor till besiktningen. Drog en chansning som inte höll kan vi väl säga. Återkommer med lite mer info om hur det har gått!

//M
Det där med utblåsning fick jag tips om oxå. När Mitsubishi servar den här motorn åker de tydligen ut på landsväg och mosar på i 90 km/h på tvåan i tre, fyra minuter. Jag provade att göra samma sak, vid flera tillfällen, utan framgång. Dessutom fick jag tipset av en polare som skruvar Peugeot att skaffa en bränsletillsats från just Peugeot som skulle hjälpa till med problemet. Inte heller den gjorde någon skillnad.

Ett annat tips, som i och för sig gäller till alla bensinbilar, är att bara tanka 98 oktan (eller ännu hellre V-power), eftersom motorerna förbränner det bränslet bättre.
av kronet
Hej,

Ja, blir att testa att varva den ordentligt varm. Luskade reda på att bilen haft samma problem för 5 år sedan. Fick tag på verkstaden som åtgärdat problemet då. Den gången räckte det med rengöring av spjällhus, byta av packning samt slagngklämma. Vi får hoppas det räcker, annars blir det dyrt! Ska nog prova att köra på 98 oktanig också.

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]