Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, nu var slangen på plats. Första gången teknikern på Bilia i Malmö gjort det.

VERKAR som det funkat, kröp mycket genom Malmö på väg till jobb efter verkstadsbesöket, dök inte upp (kanske lite svagt men bättre iaf, lite tidigt att blåsa "faran" över kanske).

En fråga, ni som gjort det själva, hur lång slang använde ni, teknikern visade mig instruktionerna och längden Volvo använder verkade vara ungefär 5-10cm längre på varje sida än vad själva gallret är. Funderar på om man skall lägga en på resten av delarna om skiten fortsätter låta.

/Kim
Du hade gjort det här med slangen själv va, Anders? Hur långt ner trycker man slangen? Provade med ytterligare slang själva då Bilias fix inte hjälpte ett skvatt. :-(O)

Trycker man ner den för mycket så "trillar" den ju bara ner i tomrum där den (tycker jag iaf) bara ligger utan att "trycka" på något. Jag tyckte mig märka att ljudet avtog när jag hade ändarna av slangen "pekandes upp" (hade detta för att lättare kunna ta bort den igen) men det är ju inget alt att ha två stumpar av slang sticka upp framme vid rutan! :D

Har försökt illustrera vad jag menar.

Bild

/Kim
Jag har exakt samma problem! Köpte en beg V70 II -08 i sommar. Gått från långvarigt SAAB ägande till Volvo. Bilen har gått 4700 mil. Har inga missljud hört föränn nu i höst, men nu knarrar och knäpper från brädan när jag kör på lite ojämn väg. Problembeskrivingen i denna tråd stämmer exakt. Hjälper inte för mig heller att lägga handen vid larmlampan eller att trycka nära rutan men jag upplever att ljudet kommer därifrån. Blir så jädra irriterad. Kan det ha med lite kyligare temperatur att göra.

Googlade på "knarr instrumentpanel v70" och hittade denna tråd. Åkte direkt till vår lokala Volvohandlare i Ske-å för att köpa slang. Fanns naturligtvis inte hemma men nu är den beställd. Verkstadsnissen så lite lurig ut och menade på att det kunde vara andra problem. Som att han visste nåt mera, men inte ville säga i föränn jag testat slangen..... Han mumlade nåt om luftutblåsen.

Intressant höra hur det går för dig Kim.

//Göran
kim1138 skrev:Du hade gjort det här med slangen själv va, Anders? Hur långt ner trycker man slangen? Provade med ytterligare slang själva då Bilias fix inte hjälpte ett skvatt. :-(O)

Trycker man ner den för mycket så "trillar" den ju bara ner i tomrum där den (tycker jag iaf) bara ligger utan att "trycka" på något. Jag tyckte mig märka att ljudet avtog när jag hade ändarna av slangen "pekandes upp" (hade detta för att lättare kunna ta bort den igen) men det är ju inget alt att ha två stumpar av slang sticka upp framme vid rutan! :D

Har försökt illustrera vad jag menar.

Bild

/Kim

Om den bara trillar ner så är den för liten diameter på.
Det är väl samma panel på -10 som på -08, jag använde 10mm oarmerad gummislang typ spolarslang och den
fick jag verkligen tvinga dit. Men den löste problemet!
Enl tidigare trådar så vet inte Volvo riktigt vilken diameter som det ska vara.
Ta väck den löst liggande slangen och peta dit en du får tvinga dit.
Den ska ner i tomrummet.
Hmmm... vad händer där med slangen. Blir det ännu mindre defrostervärme som ser till att torkarna inte fryser fast i rutans underkant under färd med slangen där?
kim1138 skrev: Bild

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]