Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Bytte precis topplockspackning och hade loss kamrem och så vidare. Startade bilen och då ligger den högt i varv.
Den ligger runt 2000rpm vid start, men gasar jag till så stannar den ännu högre.

Sedan när jag kör bilen så hoppar tomgången liten mellan 2500-3000.

Förövrigt så fungerar den jättbra.
Kan vara ett kärvande gasspjäll eller spjälllänkage så att spjället inte går tillbaka ordentligt. Kan även vara läckage i luft eller vakuumslangar eller läckage i insugspackning.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Kan vara ett kärvande gasspjäll eller spjälllänkage så att spjället inte går tillbaka ordentligt. Kan även vara läckage i luft eller vakuumslangar eller läckage i insugspackning.

Mvh GK
Har redan kollat den ordentligt. Detta måste vara något annat fel.

Alllt funderade utmärkt innan jag bytta packningen.
När bilen rullar så varvar den upp och ner fint. Men när jag kopplar hoppar tomgången mellan 1500-2000rpm.
Så fort bilen blir stillastående (med stängt spjäll) så öker tomgången till 3000rpm, gasar jag till så stannar den vid 4000rpm.

Kan dessa symptomer uppstå om jag satt kamremmen lite fel?
Skadar väl inte att kolla och kolla då även att när allt står nollat så skall rotorn stå mot ettans stift i fördelaren. Vilken motor och insprut har du.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Skadar väl inte att kolla och kolla då även att när allt står nollat så skall rotorn stå mot ettans stift i fördelaren. Vilken motor och insprut har du.

Mvh GK
dubbelkollade rememmen igår, och den stämmer bra. jag har en 460 b20f, årsmodell -96.
gnestakalle skrev:Ta ut felkoder så får vi se. Är du säker på att du satt tillbaka alla kontaktstycken efter ihopsättning?

Mvh GK
Menar du så att det inte skulle slå gnista. Eller att gnistan slår fel?

Kan det bidra till att varvtalet ökar vid stillastående, och fastnar vid pådrag.
Senast redigerad av 1 shaanas, redigerad totalt 0 gånger.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?