Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej på er.

Funkar en V60 med 2kidz? Nån där ute med erfarenhet?

Har en liten nu på 3,5år. Kanske dundrar ut en till snart vem vet... Tänker mer på att jag ska ha bilen minst 4år. Vi vuxna är båda 1,75 och jag tänker mig det äldre barnet framåtvänd i fram och lillen bakom..? Barnvagn blir modell mindre. Varken lastar mycket och ofta och inte heller åker vi med skuffen full i packning....
XC60 blir tyvärr för dyr hur jag än vänder och vrider på det..

Kanske kommer det tom en yttre facelift på V70. Värt o vänta? R-Design är ett måste
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Borde inte vara några problem, V60 är större än V50n men mindre än V70n om man tänker sig hur man sitter i bilen.
Vi är båda 1,75 och sitter kanon även min grabb som är 1,85 sitter bra bakom oss (om han nu skulle råka hamna där) lillan på 1,42 sitter bra överallt.
Barnvagn däremot har vi ingen koll på.
av rojo8515
Tänk på att det bästa under första året är en bakåtvänd barnstol i höger framsäte. Det innebär att en vuxen alltid måste sitta i baksätet, är det långa körningar kan det bli trångt. Själv är jag 1,90 och då var det bara XC60 eller XC90 som hade komfortabelt baksäte (och Skoda Superb)
av XLR8MF
rojo8515 skrev:Tänk på att det bästa under första året är en bakåtvänd barnstol i höger framsäte. Det innebär att en vuxen alltid måste sitta i baksätet, är det långa körningar kan det bli trångt. Själv är jag 1,90 och då var det bara XC60 eller XC90 som hade komfortabelt baksäte (och Skoda Superb)
De lämpligaste platserna för bakåtvänd barnstol är yttre platserna i baksätet därav finns det alltid ISOFiX där samtidigt som avstängbar airbag fram inte alltid är standard.
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Efter ett år med V60n och en 5 resp. 3-åring så har det inte varit några
problem utrymmesmässigt. Tycker att V60 är rymligare än vad många
påstår. Men allt är ju relativt, en familjebuss är så klart större men
kanske inte lika trevligt att köra.
av grålle1
6 och 8 år är mina barn, så inga barnvagnar, men håller med tidigare om att den är rymligare än många tror (kolla separat tråd om detta som jag skrev).... Att det skulle vara trångt i baksätet tycker jag inte, jag sitter utmärkt bakom mig själv och jag är 189cm lång (dock fäller jag ner de integrerade barnstolarna då :D )!
av LOTEZ
Tack för inputs!

Det låter bra hittills. Ska låna hem en helg och se hur vi upplever den. Jag minns bara vår första barnvagn som nyblivna förlädrar. Det skulle vara den häfigaste (dyraste!) och största modellen som bebis skulle åka runt i. Men finns mindre modeller med samma funktion har vi sett nu :-) (tell the wife)
av Tobbev
Jag har en dotter på 2 år och en son på 5 år. Dottern sitter i bakåtvänd stol fram och sonen i framåtvänd bak (eller på de kuddarna som är infällda i baksätet) bakom föraren. Det funkar utmärkt (jag är 196cm, frun 176cm).

vi har dock bara en sulky som blir rätt liten när man fäller ihop den. Med en full-size liggvagn vet jag inte hur det funkar.

/Tobbe
av svartsvart
Har idag en dotter på 1,5år i bakåtvänd stol höger bak vilket funkar utmärkt. Jag kan själv sitta helt ok framför, 185 cm lång.

Liksom tidigare nämnt upplever jag också V60n som väldigt rymlig både i baksäte och bagagerum. Tycker verkligen att den i vissa tester fått obefogad dålig kritik för bagaget. Men det är väl journalister som fortfarande anser att en "riktig volvokombi" ska vara ett åbäke a lá 745/945 som skrivit de testerna.
Vi får utan problem in semesterpackning för hela familjen, barnvagn, bärstol & matstol (IKEA Antilop) bak i bilen. Vid fjällpackning får det bli takbox för skidor etc.

Lite avgörande för hur bra en bil fungerar med barn vad gäller utrymme är helt klart vilken barnvagn och barnstol man väljer. Det skiljer mycket i hur mycket plats dessa tar. Vi har en Bugaboo Cameleon vagn som går in på djupet i bagaget på V60, plockar man bort bygeln så kan man till och med stänga insynsskyddet. Detta ger väldigt mycket plats ledigt i bagaget när den ligger där.
Vad gäller bakåtvänd barnstol så har jag inte hittat någon som tar mindre plats i baksätet än MaxiCosi Mobi. I framsätet tippar jag att Britax Multi-tech II tar minst plats.

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.