Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
gnisslande bromsar kan komma av att oken slutat glida i
sin styrning men sker oftast på äldre bilar
av KalleH
Okej det är möjligt att det försvinner av sig självt efter ett tag. Får kanske ge det lite tid, men blir det värre åker bilen in fortare än kvickt :evil:

Det märkliga är att jag har kört flera Volvos innan av diverse olika modeller och ingen har någonsin gnisslat vid inbromsning...
Användarvisningsbild
av apersson850
Gnissel uppstår vanligtvis när belägget vibrerar vid bromsning. Som sagts ovan, om oket inte glider ordentligt, eller en kolv sitter fast (för fasta ok), då får man dåligt tryck på åtminstone det ena belägget, som då gärna väsnas. Plattorna som man kan lägga mellan kolv och belägg, och som numera oftast är integrerade med belägget, fyller ut och dämpar sådana skrikalstrande vibrationer. Det är därför de kallas för antiskrikplattor.
av KalleH
Okej men på en så här pass ny bil borde inte ovanstående vara något problem? ?:-/ Mekanikern var lite inne på att fukt samlas på skivorna när man kör och orsakar ibland gnissel men det tror jag inte gäller mig då det ytterst sällan är vid första inbromsningen det uppstår.

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]