Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AshtrayY
Jag har problem med min V70N (-04, 12000 mil). Den har börjat låta som en moped.

Ljudet uppstår när bilen blivit varm och låter, stegrande i frekvens, mellan 1500 och 2200 varv, vid belastning (alltså när jag trycker på gasen). Någon som har någon idé om vad som kan vara fel, eller måste jag lämna in den på verkstan?

/Magnus
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju vara en drivaxel som är trasig, lager eller helt enkelt hål i avgssystemet. Det sistnämnda kan du kolla genom att sätta foten för avgasröret. Bilens tomgång skall bli lägre och till slut dör bilen. Hissa upp varje sida och snurra på hjulen och kolla efter missljud.
Användarvisningsbild
av Vojje
Bewsfroe skrev:Är det verkligen nyttigt att kontrollera tätheten på avgassystemet genom att täppa till änden? :???:
Med tanke på den sofistikerade motorstyrning vi har idag tillsammans med katalysator och blyfri bensin är väl lite avgaser

inte onyttigare än en vecka för gammal ost :| .
av oldtimersmc
Vojje skrev:
Bewsfroe skrev:Är det verkligen nyttigt att kontrollera tätheten på avgassystemet genom att täppa till änden? :???:
Med tanke på den sofistikerade motorstyrning vi har idag tillsammans med katalysator och blyfri bensin är väl lite avgaser

Nja Voje ta osten du avgaserna dödar skoningslöst oaktat de saker du nämner men hållhör avgaspipan är det inte läck så dör motorn.
av Bewsfroe
Vojje skrev:

Syftade på att det borde vara onyttigt för motorn :mrgreen: Eller? :???:
Enligt min uppfattning så skiter motorn i det.är det läkage så händer inget och är det tätt så klarar du inte av att hålla emot alt motorn stannar.
av oldtimersmc
Vojje skrev:Stoppa i en banan :D .
"Vojje i Hollywood" :-)-)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]