Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej! Råkar ibland ut för att bromsarna gnisslar vid inbromsning, har märkt det nu sen vinterdäcken kom på (kanske inte alls har något samband). Det är inte vid varje inbromsning utan kanske vid var 10e eller var 20e. Uppkommer oftast när man kört en stund och gör försiktiga inbromsningar (dock oftast inte den 1:a bromsningen utan snarare 2:a eller 3:e, så det känns ju långsökt det skulle vara pga fukt?).

Så frågan är vad beror gnisslande bromsar på och kan man enkelt göra något åt det?

Enligt killen på verkstaden så är det något man får leva med att bromsar kan gnissla då och då. Har aldrig råkat ut för det på någon bil innan så tycker det är lite konstigt. Bilen är en XC70 MY12 som gått ca 300 mil. Är ju egentligen ingen stor grej men det är lite störande med gnisslet så klart :evil:

Mvh, Kalle.
av Cox
Kräv nya klossar. bromsarna skall inte gnissla på en ny bil som gått 300 mil
av KalleH
Är det klossarna som gör att det gnisslar? Grejen var att han provkörde den typ på parkeringen och då gnisslade det inte, dvs. han anser att det inte är något fel på bilen. Men han sa också till mig att blir det mycket värre får du ju komma in med den igen ?:-/
av Cox
Det är till 99% klossarnas fel att bromsar gnisslar, skriker. Det beror ofta på att dom "vibrerar" lite granna.
Sådana här problem löste jag på äldre bilar genom att såga ett kryss med en järnsåg tvärs över klossen, finns även skrikplattor som monteras på baksidan av klossen som skall förhindra fenomenet.Dessa metoder är inget jag rekommenderar på en ny bil. kräv att ÅF får tyst på skriket.
av KalleH
Okej tack för informationen. Ska kolla lite i veckan hur mycket det gnisslar, ska ändå in i ett annat ärende till Bilia på fredag så ska jag ta upp det igen :|
av dst02
Stå på dig å om mekanikern inte hör nåt första gången så låt dom prova vid fler tillfällen, mina bromsar skriker lite lätt dom me vid låga hastigheter vilket började efter 30 mil på min nya bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Det är inte vid varje inbromsning utan kanske vid var 10e eller var 20e
I-landsproblem :D (Min har gjort likadant, men efter man kört in beläggen några tusen mil blev de knäpptysta)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mina tjöt lite några hundra mil halvvägs i slitage vid 6000 mil. Bytte till nya vid 9000; de har inte låtit något alls.

Hör man inte tjut precis när man har bytt är det nog inte mycket att reklamera.
av dst02
Kalle: Jag har inte lämnat in den eftersom de varit tyst över somaren/de varmare halvåret å de låter lite blygsamt vid väldigt låga farter bara, däremot håller Jag på å jobbar på att få klimatanläggningen åtgärdad eftersom den börjat murra å gnälla i ac pumpen (tror Jag).

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]