Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av charlie
Hej! Har en fråga ang volvo 855se -95. Bilen går på fyra cylindrar,stiftet i tvåans cylinder blir söligt övriga är som dom ska. När jag bytte samtliga stift gick bilen som den ska i några minuter, för att sedan återgå till fyra cylindrar igen. Stiftet blir söligt då kan han ju så klart inte gå som han ska! Min fråga är kan det vara spridaren som öser för mycket bensin eller är det allvarligt? Bilen drar mer soppa men ryker inte särskilt. Tror även att bilen tar en del olja, men har bara kört ca 100 mil sen jag köpte den, och tänker byta olja o filter. Men vill först ha ordning på gången! Hoppas på proffsen här! Mvh Volvobiten.Ps. Ska tillägga att jag bytt lock,stift,tändkablar och rotor.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nexus råd är rätt, du får troligen in olja i 2:ans förbränningsrum så ett kompprov är nödvändigt för att ställa diagnos.

Mvh GK
av charlie
Hej igen! Bilen går bara på fyra cylindrar och tar mycket olja! Om jag "värmer" stift nr 2 så går den perfekt i nån mil för att sedan återgå till fyra! Har nu även bytt en spridare och sonden men det hjälpte inte. Min kunskap är nu förbrukad och jag är inte särskilt sugen på att lämna bilen på volvoverkstad då jag vet vad det innebär i kostnader(56 kr för en instrumentlampa!) Någon som har ett hum om felet? Bilen tar ca 1 l olja på 10mil utan synliga läckage eller rökmoln! Dock verkar han spotta ut olja från avgasröret. Inget vatten i oljan,tempen ok tar inget vatten heller. Som sagt, mina kunskaper är slut! Om motorer kan jag inte mycket. Hoppas något proffs här kan vägleda mig något! Mvh volvobiten ändå! Ps Jag var hos en bekant ang kompprov men han menade att det var meningslöst eftersom antingen går han perfekt eller bara på fyra! Jag fick nöja mig med det svaret! Men jag begriper att det är nödvändigt, är bara så jävla trött just nu så jag orkar inte se bilen!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Oavsett allt, och du verkar ju inse det också, så är det bara ett kompprov som kan hjälpa oss vidare för att försöka ta reda på var oljan kommer ifrån.

Mvh GK
av charlie
gnestakalle skrev:Oavsett allt, och du verkar ju inse det också, så är det bara ett kompprov som kan hjälpa oss vidare för att försöka ta reda på var oljan kommer ifrån.

Mvh GK
Hej! Var hos en mekaniker som konstaterade att det kom rök ifrån oljestickshålet samt blå rök vid uppvarvning! Motorn slut sa han, blir billigast med en utbytesmotor enligt honom. Diagnosen verkar vettig eller vad tycker ni? Mvh Volvobiten.
Användarvisningsbild
av Ravi
Charlie ett komp test är
Bra för då kan man utesluta vissa saker, alla andra har ju sakt till dig att det är det enda som gäller , antigen har du dålig cylinder packning, eller dålig topp, sen kan det vara kolvringarna! Bara att riva eller byt ut motorn om du inte känner någon kunnig person som kan hjälpa dig med detta arbete!!!!!'
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att bara byta motor för att det kanske var det enklaste svaret för någon är inte vad jag rekommenderar. Se till att få ett kompprov gjort av någon som kan och kan ställa diagnos med hjälp av det. Det kan ju vara så "enkelt" som toppackningen. Det troliga är att du har en rejält igensatt vevhusventilation som också medverkar till dina symptom.

Mvh GK
av charlie
gnestakalle skrev:Att bara byta motor för att det kanske var det enklaste svaret för någon är inte vad jag rekommenderar. Se till att få ett kompprov gjort av någon som kan och kan ställa diagnos med hjälp av det. Det kan ju vara så "enkelt" som toppackningen. Det troliga är att du har en rejält igensatt vevhusventilation som också medverkar till dina symptom.

Mvh GK
Hej! Och tack för visat intresse! Motorn har gått ganska långt och jag fick tag i en som bara gått 12000mil! (En polares farsa jobbar med bilskador) Den ska i bilen! 5000kr monterad och klar! Mvh volvobiten!
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]