Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått 25 tusen mil och ibland blir styrningen väldigt ryckig på låga varv. Känns som att servon ömsom hjälper till och ömsom stoppar rattvridningen.
Vid ca 10 tusen mil var den lika dan vid några få tillfällen men det upphörde sen. Vad har ni för erfarenheter? Är det pump eller styrväxel som är kass?
Rören (de med slang) till och från styrväxeln har rostat sönder tidigare. Lagades provisoriskt med lödning. I mitt sök efter begagnade slangar har jag funnit ut att dessa ser olika ut beroende på fabrikat på styrväxeln. Enligt Volvo handlaren finns det tre olika fabrikat: Koyo?, CamGear? och TRW och dessa är blandade huller om buller och det finns inget sätt att få reda på vad som sitter i bilen med hjälp av chassinummer eller regnr. Min bilskrotare bekräftade detta plus att det inte finns några skyltar eller märkningar på styrväxeln heller. Bäst är att titta på gummidammaskerna, dessa kan vara mäkta med tillverkarens namn.
Vilket fabrikat är vanligast? Vilket är bäst?
Det är riktigt dåligt av Volvo att inte hålla reda på vilka komponenter dom stoppat i bilarna.(gör dom likadant i dag?)
När(inte om) röret rostar sönder skall man alltså tömma oljan, skruva loss slangen och ta med den till Volvos reservdelsförsäljare som kanske kan identifiera slangen, men inte har den hemma. Du får åka hem igen och vänta på slangen.
Slangarna kostar på Volvo 1225 resp 473kr.
Även de två klena, ca 6mm rören som löper utmed styrväxlen rostar sönder. Detta hände mig under en endags shoppingresa i Luebeck. Det skulle ta den lokala Volvoverkstaden en vecka att laga bilen. Jag köpte en femlitersdunk med billigaste oljan och i stället för att köra hem via Danmark tog jag färjan hela vägen.
Det är ju dessutom så dumt gjort så man kan inte bara plocka bort remmen till servopumpen och köra utan servo, eftersom remmen även driver vattenpump och generator.
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning