Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Snarare profilen som styr mera än bredden och vad däckkrängaren eller biltillverkaren säger. TPC hadde en bra riktlinjelista som stämmer mycket bra med vad som ger bra slitagebild och livslängd, experimenterar man med lite uppåt från den så hittar man vad som ger perfekt slitagebild för dig i kombination med lägst bränsleförbrukning, tar nåt år och uppsättningar däck att hitta men är värt det. Däcktillverkaren har noll koll på vad som ger just dig och din bil bästa slitagebild och livslängd, seriösa däcknissar är mera nära sanningen än någon annan eller är det bara tur att vad dom pytsar i stämmer bra med verkligheten.

På lågprofil blir det samma effekt med lågt och högt tryck förutsatt att hjulvinklar är ok, att mitten slits fortast och ju lägre profil ju högre tryck för att få ut maximalt av däckena och 3kg är minimum, kör på 3,25bar i 225/45-17 och 2,7 i 195/65-15 vintertid med perfekt slitagebild, lägre bränsleförbrukning och bäst livslängd utan att komfort lider än med däckslitartrycket/bränsleslukartrycket 2,3bar som "rekommenderas" på vinterpuckarna och borde ge spöstraff till den som tyckt till om vad som skall tryckas i instruktionsböcker när det bevisligen är helt uppåt väggarna fel och lågt.
av llesrof
Kaxe skrev:
centripitslkrsften
:-O)
Min j-vla iPad och dess ännu mera j-vla tangentbord. Hata! :mrgreen:
av kamilenski
O jag skrev uppsats på min SE ARC! Var fan är den???
av oldtimersmc
Lågt tryck tar kanterna och högt centrum trycker man i så att dcken blir runda då blir det åka av är som att åka fiskebåt jag har testat :D
av oldtimersmc
ER skrev:Snarare profilen som styr mera än bredden och vad däckkrängaren eller biltillverkaren säger. TPC hadde en bra riktlinjelista som stämmer mycket bra med vad som ger bra slitagebild och livslängd, experimenterar man med lite uppåt från den så hittar man vad som ger perfekt slitagebild för dig i kombination med lägst bränsleförbrukning, tar nåt år och uppsättningar däck att hitta men är värt det. Däcktillverkaren har noll koll på vad som ger just dig och din bil bästa slitagebild och livslängd, seriösa däcknissar är mera nära sanningen än någon annan eller är det bara tur att vad dom pytsar i stämmer bra med verkligheten.

På lågprofil blir det samma effekt med lågt och högt tryck förutsatt att hjulvinklar är ok, att mitten slits fortast och ju lägre profil ju högre tryck för att få ut maximalt av däckena och 3kg är minimum, kör på 3,25bar i 225/45-17 och 2,7 i 195/65-15 vintertid med perfekt slitagebild, lägre bränsleförbrukning och bäst livslängd utan att komfort lider än med däckslitartrycket/bränsleslukartrycket 2,3bar som "rekommenderas" på vinterpuckarna och borde ge spöstraff till den som tyckt till om vad som skall tryckas i instruktionsböcker när det bevisligen är helt uppåt väggarna fel och lågt.

TPC-Listan var hittar man den?
Användarvisningsbild
av ER
oldtimersmc skrev:
ER skrev:Snarare profilen som styr mera än bredden och vad däckkrängaren eller biltillverkaren säger. TPC hadde en bra riktlinjelista som stämmer mycket bra med vad som ger bra slitagebild och livslängd, experimenterar man med lite uppåt från den så hittar man vad som ger perfekt slitagebild för dig i kombination med lägst bränsleförbrukning, tar nåt år och uppsättningar däck att hitta men är värt det. Däcktillverkaren har noll koll på vad som ger just dig och din bil bästa slitagebild och livslängd, seriösa däcknissar är mera nära sanningen än någon annan eller är det bara tur att vad dom pytsar i stämmer bra med verkligheten.

TPC-Listan var hittar man den?
Hos TPC(turboperformanceclub) bla men även här listar jag den : här
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1

Detta är den listan och det tog nån omgång däck av varje sort innan det optimala tryket hittades men "rekommenderat" i instruktionsbok/dörrsida/tanklock är enbart lagringstryck "offseason" så däcket sitter kvar på fälgen.
Fungerar lika bra på lätta bilar som tunga att utgå från då jag aldrig behövt underskrida dessa värden ens på lätta bilar för att hitta optimala värdet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
ER skrev:men "rekommenderat" i instruktionsbok/dörrsida/tanklock är enbart lagringstryck "offseason" så däcket sitter kvar på fälgen.
Allvarligt talat... var får du allt ifrån...

.
av 2444ever
Tror att rekommenderat tryck är vad Volvo anser ge bäst komfort.

@ER gäller samma rekommendationer för dubbdäck?

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]