Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThinhO
Jamen goddagems! Nu var vinter och tiden kommen för kupéfläkten att ge upp kommen :)
Ja misstänker glapp någon stans men vars..?
När man startar bilen på morgonen så går kupéfläkten men bara på fyrans läge, sen så går den tills man går ner på tomgång i trafiken. Sen är den död tills nästa morgon oavsett om bilen står i 10minuter avstängd eller 4timmar. De är precis som att när de är is på rutorna igen då vet man att kupéfläkten.
funkar..

En gång fick ja in ett lyckoslag och fläkten kom igång o gick som alltid förr på alla lägen tills jag stängde av bilen..
Norrland värnar om hjälp MVH J
av rd350
Det är nog tyvärr så att du får byta fläktmotorn, men gör nu inte som någon föreslog att börja såga sönder värmepaketet....Första gången kan man tycka att det är en hel del jobb men är du händig är det inget som är tekniskt svårt. Har tipsat om det nån gång innan men kan ta det en gång till. Plocka av plastpaneler och konsoller runt mittkonsollen. Ta bort ljudvallar och handskfack. Nu har du värmepaketet så du ser vad du håller på med. Låt alla vierar sitta kvar så du tar reglagepanelen med ut, vattenslangarna tar du på utsidan av torpeden, lossa slanggenomföringen som sitter med två plåtskruvar. Sen lossar du hela värmepaketet, tar ut det ur bilen delar halvorna och stoppar dit en ny motor. Som sagt en hel del plock första gången...
Användarvisningsbild
av ThinhO
Har försökt fördjupa mig i det här, de ja kommit fram till är att det förmodligen är fläktmotståndet/en. Läge 1,2,3 har motstånd med 4 går utan motstånd, därav vrf bara läge 4 funkar.
Sen har jag oxå läst att de inte sitter nå fläktmotstånd på 240 75-81...? Finns så jubel på alla forum är de någon som vet, sitter de motstånd eller har fläkten gjort sitt?

Mvh J
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?