Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men inte helt fixat ändå...
När jag låser bilen, hoppar dragstången ur fickan (fickan finns på en liten rörlig svart klackpå låsets nedre vänstra del som man trycker nedåt, antingen med stången när allt fungerar, eller för hand som nu när det inte fungerar). När jag sedan låser upp, så är det meningen att dragstången ska glida in i fickan igen. Me´n så sker inte utan stången hamnar på fel sida om klacken och fickan. Man kan nästan uppleva att stången är 4-5 mm för lång, men hur ska den ha kunnatr blivit det om låset fungerade tidigare? Ska man bocka till stången? Kan jag ha monterat låshandaget galet då jag hade det borta vid bytet av kablaget till nummerplåtsbelysningen så det påverkade läget för stången? Konstigt är det, för det har efter 9 år slutat fungera trots att alla delar ser ut att röra sig fritt och lätt
Folka skrev:Men inte helt fixat ändå...
När jag låser bilen, hoppar dragstången ur fickan (fickan finns på en liten rörlig svart klackpå låsets nedre vänstra del som man trycker nedåt, antingen med stången när allt fungerar, eller för hand som nu när det inte fungerar). När jag sedan låser upp, så är det meningen att dragstången ska glida in i fickan igen. Me´n så sker inte utan stången hamnar på fel sida om klacken och fickan. Man kan nästan uppleva att stången är 4-5 mm för lång, men hur ska den ha kunnatr blivit det om låset fungerade tidigare? Ska man bocka till stången? Kan jag ha monterat låshandaget galet då jag hade det borta vid bytet av kablaget till nummerplåtsbelysningen så det påverkade läget för stången? Konstigt är det, för det har efter 9 år slutat fungera trots att alla delar ser ut att röra sig fritt och lätt

Har inte närmare kollat på volvos c-lås men på mustangen så är dragstången justerbar.
Har även grejat en del med Mazdas c-lås och där så var det microbrytare som glappade på en 2 år gammal bil!!!
har hänt förr att stången som går från handtaget ner till låset är för lång så då får man smärgla av 1-2mm för den som du beskriver hamnar utanför när man låser upp så prova detta
Men hur ska låset fungera? Ska tryckstången glida ut ur "fickan" när man låser, och sedan glida tillbaka då man låser upp. Eller ska tryckstången ligga kvar hela tiden? Just nu om den ligger kvar, då låser inte luckan utan jag kan öppna den oavsett om övriga dörrar är låsta eller ej. Eller är det meningen att hela den svarta delen där tryckstången trycker mot i fickan ska även den röra sig höger/vänste då man öppnar och låser? För det gör den inte nu i alla fall. Den är helt still när övriga delar av låset glider höger/vänster.
Nu kan jag baske mig "allt" om bakluckelåset! Det visade sig att jag nog hade monterat nummerplåtslamphållaren med handtaget lite fel, så det påverkade läget på tryckstången. Genom att ta bort det och pressa upp det bättre i läge mot luckan, så höjdes tryckstången 3-4 mm. Dessutom monterade jag bort mellanleden där de 2 tryckstängerna är länkade. Sitter en clips med en mutter där som man monterar fast länkdelen i. Jag kunde pressa upp clipsen några mm också och dra om länkdelen på nytt. Helt plötsligt var tryckstången som tidigare var för lång, lagom lång! Nu funkar låset, men jag monterar inte tillbaks klädseln förrän jag ser att det funkat en vecka eller så
Folka skrev:Nu kan jag baske mig "allt" om bakluckelåset! Det visade sig att jag nog hade monterat nummerplåtslamphållaren med handtaget lite fel, så det påverkade läget på tryckstången. Genom att ta bort det och pressa upp det bättre i läge mot luckan, så höjdes tryckstången 3-4 mm. Dessutom monterade jag bort mellanleden där de 2 tryckstängerna är länkade. Sitter en clips med en mutter där som man monterar fast länkdelen i. Jag kunde pressa upp clipsen några mm också och dra om länkdelen på nytt. Helt plötsligt var tryckstången som tidigare var för lång, lagom lång! Nu funkar låset, men jag monterar inte tillbaks klädseln förrän jag ser att det funkat en vecka eller så
Är det inte underbart? när allt står klart och man har lärt sig ytterligare en ny sak :D
Grattis Folka!
kamilenski skrev:Om du har klädseln borta. Kan du lägga ut några foton så att vi kan lära oss lite?
:)
Bakluckeporr
oldtimersmc skrev:
kamilenski skrev:Om du har klädseln borta. Kan du lägga ut några foton så att vi kan lära oss lite?
:)
Bakluckeporr
Kläder, baken, foton ...
Hmm ;)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]