Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Geartronic är en vanlig automatlåda med momentomvandlare som slirar bort effekt.
Powershift är en dubbelkopplingslåda som har lika lite effektförluster som en manuell växellåda.

Fördelen med Geartronicen är väl egentligen bara att den är lite mjukare på att växla, i övrigt föredrar jag Powershift i alla lägen.
Fr o m vilket modellår finns Powershift som automatlåda? Utgår från att min XC70 MY 10 har Geartronic.

Tacksam för svar

Rolf J
Den finns bara till vissa av de motorer som är utvecklade tillsammans med Ford, dvs 2.0F, 2.0D, 1.6D. T4 och T5.
4cyl = powershift 5cyl och större = geartronic
det är helt en smak sak personligen gillar jag inte alls powershift går ryckigt och slår i växlar sp i mina ögon kör jag en manuell mycke mjukare själv
men detta är min åsikt
eftersom volvo är en glidarbil så skall det gå mjukt och växlingar skall endast märkas på varvräknaren 8)
Visst är Geartronic en mjukare låda men priset man får betala är inte modernt längre. +34% förbrukning i stadskörning funkar inte längre.

Tråkigt dock att Powershift inte håller samma nivå som exempelvis VAGs DSG lådor.
du menar VAGs DSG som inte håller mer än 8-10000mil i taxi svängen nä usch så illa får vi inte hoppas på att volvo är
Jag är inte nämnvärt orolig för hållbarheten i VAGs DSG lådor. Jag kör inte min bil 24 timmar om dygnet i stadstrafik. Det är inte direkt landsortstaxis som har växellådsproblemen...
Jag har nu själv träffat på en av de personer som råkat ut för växellåderas med en VW med deras DSG-låda (motsvarar powershift). Man behöver inte alls köra 24 timmar om dygnet. Räcker med ett släp och lite besvärligt underlag, så brann den lådan upp.

Dubbelkopplingslådor har sina förtjänster, men som så mycket annat har de svagheter också.
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]