Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Steffeleffe skrev:Den skall levereras med powershiftlådan. Skall det bli tuff körning med häst- och husvagnen har jag Vitaran den klarar det mesta. Det blir landvägsmil med Volvon. Jag är mest orolig för att de 115 hästarna skall räcka.

Man bör inte trimma en DRIVE! Men det vet du redan tror jag ;)
av rojo8515
Jag körde förut en hel del med Mercedes Geländewagen och ett släp på 3500 kg. Det var 88 hk på den dieseln och det räckte till fast visst gick det lite segt ibland. Men med släp ska det ju gå lite lugnare och man gör inga häftiga omkörningar så 115 hk räcker långt. Tänk på att vanliga bilar under 70 och 80-talet sällan hade mer än 100 hk och drog stora husvagnar.
Diesel och släp är ju en perfekt kombination och om du nu också slipper veva runt med växelspaken själv blir det säkert en lyckad lösning.
av mikebike
MartinS skrev:Alla har väl olika referensramar kanske, men effekt och vrid finns ju mellan 1600 och 2600rpm, under och ovanför är det stendött. Då blir det ju en hel del växlande mellan de sex växlarna, tycker jag....
Du jämför med en T6? -Inte helt rättvist. :mrgreen:
Steffeleffe skrev: Jag är mest orolig för att de 115 hästarna skall räcka.
Mina första bilar (Volvo) hade 82, 70 respektive 90 hkr. På den tiden (30 år sedan) ansågs 100 hkr som en drömgräns, något som bara sportbilar hade...
Folk hade hus- och släpvagnar på den tiden också. :wink:
av Steffeleffe
kamilenski skrev:
Steffeleffe skrev:Den skall levereras med powershiftlådan. Skall det bli tuff körning med häst- och husvagnen har jag Vitaran den klarar det mesta. Det blir landvägsmil med Volvon. Jag är mest orolig för att de 115 hästarna skall räcka.

Man bör inte trimma en DRIVE! Men det vet du redan tror jag ;)
Tanken har slagit mig :) men nej det kommer jag inte göra. Det tar ju bort lite av poängen med miljöbil.. Av kommentarerna här verkar det trots sina fåtaliga hästkrafter vara en kompetent motor.
mikebike skrev:
MartinS skrev:Alla har väl olika referensramar kanske, men effekt och vrid finns ju mellan 1600 och 2600rpm, under och ovanför är det stendött. Då blir det ju en hel del växlande mellan de sex växlarna, tycker jag....
Mina första bilar (Volvo) hade 82, 70 respektive 90 hkr. På den tiden (30 år sedan) ansågs 100 hkr som en drömgräns, något som bara sportbilar hade...
Så sant så. Min första bill var en SAAB 99 sport -78. Dubbla Weber och 102 hkr om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
Njae, jag kan jämföra med min S40 2.0T från 2003 också, den behöver jag inte växla så fasligt mycket med tycker jag.
Det är inget fel på DrivE, men det är så extremt smalt effektregister så man blir galen av allt växlande.

Att blanda in 30 år gamla värderingar och bilar är väl kanske inte helt relevant kan jag tycka.

/Martin
av s6025t
Bilar från 70-80talet är ofta 4-5 växlade o har en utväxling som gör att de orkar med tung last nackdelen är ju att de varvar 3-4000 varv vid motorvägskörning.En DRIVe har ju helt annan utväxling för o gå på så lågt varv som möjligt för att spara bränsle o blir slöare att seg dra med.
av SuperSSRallyGT
Hei.
Jeg ser i Volvos ca-prislista over S/V60 tillval. Der fremkommer det både Geartronic og Powershift automatiske veksellådor. Begge koster kr 17.900.-.
Kan begge veksellådor velges til DRIVe? Er Powershift en helt ny veksellåda i markedet, eller det en tysk variant andre bilmerker har benyttet en tid?
av Lövet
Det är powershift du kan beställa till den bilen. Antar att det är samma Borg-Warner som sitter i Fords bilar.
av kallessida
Volvo Car Corporation is already in the lead among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions – and the journey continues…

… with two new CO2 cutting initiatives:

• The 1.6-litre diesel combined with automatic Powershift gearbox now comes with the same low fuel consumption and CO2 levels as the manual DRIVe versions.

• At the same time, CO2 emissions from the turbocharged, 1.6-litre T3 petrol engine with manual gearbox are down to 135 g/km.

The new possibility to combine the four-cylinder, 1.6-litre diesel engine (115 hp) with the six-speed Powershift gearbox is available in four models: Volvo S60, V60, V70 and S80.

"For the first time ever, we have managed to bring the fuel consumption in variants with automatic gearbox down to the same level as in the manual versions. An impressive achievement by our powertrain experts," says Peter Mertens, head of Research and Development.

Fuel consumption in the Volvo S60 with the 1.6D engine and Powershift is 4.3 l/100km. This translates into CO2 emissions at 114 g/km. The corresponding figures for the Volvo V60, V70 and S80 with the same engine and gearbox are 4.5 l/100 km and 119 g/km.

The low consumption and emission levels are the result of a number of technological improvements:

• Friction between gearbox components has been reduced.

• The engine and gearbox software have been modified.

• The start/stop system cuts off the diesel engine when the car is still rolling (below 5 km/h).

• All electrical systems have been optimised to create lower energy consumption.

Petrol powered T3 under 140 g/km
Volvo Car Corporation's DRIVe Towards Zero also includes improvements of the petrol engines.

By optimising the four-cylinder, 1.6-litre T3 engine (150 hp), which is available in the Volvo S60 and V60, the engine experts have managed to bring fuel consumption down do 5.8 l/100 km in the S60. This corresponds to CO2 emissions at 135 g/km.

The figures for the direct-injected T3 engine combined with automatic Powershift in a Volvo S60 are 7.1 l/100 km and 164 g/km.

"Keeping the CO2 emissions below 140 grams is essential since this is a level used by many fleet customers. We have managed to do this in the T3 version through a number of small, significant improvements. We have also optimised the gearbox gearing for maximum fuel efficiency without loosing the engine characteristics," says Peter Mertens.

European leader in CO2 reduction
Volvo Car Corporation's leading position among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions is shown in the annual analysis presented by the European Federation for Transport and Environment (T&E).

The company outperformed Europe's eight largest car manufacturers in 2010 by cutting overall CO2 emissions with no less than 9 per cent.

"This excellent result is the outcome of a dedicated environmental focus under our "DRIVe Towards Zero" banner. One third of our research budget is earmarked for reducing CO2 emissions. Our new, upcoming Volvo Environmental Architecture engine range, which consists solely of four-cylinder engines, will ensure that we continue to beat our toughest competitors when it comes to fuel economy," says Peter Mertens
Användarvisningsbild
av Ante2
Hoppas att 1.6D Drive med automatlåda även kommer till nya lillvolvon V40. Tror det kan bli riktigt bra. Kör Drive idag och är supernöjd.
Någon som vet när 1.6D Drive automat kommer till handlarna?

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.