Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
MartinS skrev:Jag kör ganska mycket V60 DrivE som hyrbil och den är riktigt jobbig med manuell låda så automat är nästan ett krav om man skall stå ut med en sådan motor. Skall bli spännande att testa hur den är.

/Martin
Håller med dig! Det beror ju delvis på att man är van vid en snabb/are bil (T4 är på gränsen till vad jag klarar), delvis pga DRIVe-motorns karaktär.../PH
av Enzo
V9097 skrev:
poseidon skrev:309.000 kr...... galet
Kan bara hålla med. Särskilt i jämförelse med T4 powershift som kostar ca 40.000 mindre. Man kan köpa mycket bränsle för mellanskillnaden.
Men det är ju inte 40 papp i sjön direkt. En del lär ju finnas kvar när man säljer den. Dessutom, bilen håller väl 40K mil får man anta, har man sparat en krona per mil så är det ju ikapp bara där, i praktiken är det ju mer man sparar. En no-brainer som man säger.
Användarvisningsbild
av V9097
Enzo skrev:
V9097 skrev:
Kan bara hålla med. Särskilt i jämförelse med T4 powershift som kostar ca 40.000 mindre. Man kan köpa mycket bränsle för mellanskillnaden.
Men det är ju inte 40 papp i sjön direkt. En del lär ju finnas kvar när man säljer den. Dessutom, bilen håller väl 40K mil får man anta, har man sparat en krona per mil så är det ju ikapp bara där, i praktiken är det ju mer man sparar. En no-brainer som man säger.
Jag tycker inte alls kalkylen är så självklar. Om vi antar att mellanskillanden halverats på 3 år 8000mil, och om vi dessutom lägger till kapitalkostnaden så skulle jag säga att första ägaren gör en bättre affär på en T4, även om det skiljer 2:-/mil i bränslakostnad.

Detta bygger förstås på antaganden, jag kan vara fel ute.
Användarvisningsbild
av V9097
Enzo skrev:
V9097 skrev:
Nej, inte direkt i sjön, men jag tycker inte alls kalkylen är så självklar. Om vi antar att mellanskillanden i inköpspris halverats på 3 år 8000mil, och om vi dessutom lägger till kapitalkostnaden så skulle jag säga att första ägaren gör en bättre affär på en T4, även om det skiljer 2:-/mil i bränslakostnad.

Detta bygger förstås på vissa antaganden, och man bör naturligtvis lägga in servicekostnader, skatt, försäkring mm för att få en noggrann kalkyl innan man bestämmer sig.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag kör ganska mycket V60 DrivE som hyrbil och den är riktigt jobbig med manuell låda så automat är nästan ett krav om man skall stå ut med en sådan motor. Skall bli spännande att testa hur den är.
Kan du utveckla det där? Vad menar du med att den manuella lådan är jobbig?
av whennebab
Enzo skrev:
V9097 skrev:

Oljebyte i en powershift var 6.000 eller 8.000 mil är inte direkt gratis heller.

Mvh.

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]