Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vier
Hej!

Jag tittar efter en XC70 diesel. Vad är bästa köp, årsmodell 09, 10 eller 11?
Vilka skillnader finns det mellan dessa modeller och vilken är mest prisvärd?

Tacksam för svar.

//Viktor
av Maccie
Tar du en -10 och framåt får du den nya dieseln med dubbelturbo som är modernare och bättre på alla sätt än den förra generationen.

Tar du en -11:a så har tydligen automatlådan moderniserats - om du ska ha automat - också så att den lirar mycket bättre med motorn. (Jag har själv en -11 så jag kan inte jämföra med de äldre, men det är vad jag läst mig till).

I övrigt inga jätteskillnader, vad jag förstår.
Användarvisningsbild
av apersson850
Stämmer med vad jag kunde konstatera, när jag funderade på att köpa något liknande. Fast jag började leta på årsmodell -08. I mitt fall slutade det med en ny, men det är en annan historia. Det är bara om man går till en 2012 (alltså ny bil nu) som man får den nya inredningen, med Sensus och sånt.
Jag tyckte skillnaden på hur motorn gick var stor, när jag jämförde en -08 D5 med en -11 D5, alltså 185 hk mot 205 hk.
av Enzo
Vier skrev:Hej!

Jag tittar efter en XC70 diesel. Vad är bästa köp, årsmodell 09, 10 eller 11?
Vilka skillnader finns det mellan dessa modeller och vilken är mest prisvärd?

Tacksam för svar.

//Viktor
De blir snålare för varje årsmodell. Har du råd, ta MY11, den är snålare än MY10, funkar mkt bättre med automaten, du får en något uppdaterad inredning.

Prisvärd? Det beror ju så klart helt på vilket pris du får betala. Men spontant ska ju en My09 vara hyfsat mkt billigare än MY10 då det skiljer en hel motorgeneration. Mellan My10 och My11 skiljer det mindre.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]