Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kära kollegor,
Tänkte kolla/byta olja i bakaxelklumpen på v70 r awd -98. Nån som vet vilken olja som används samt var pluggen/ pluggarna sitter. Finns både avtappning-och påfyllningsplugg? Har bara hittat en. Är det som på gamla Amazoner att man fyller tills oljan rinner ut? Ska också byta bränslefilter. Hur mkt bensin kommer ur ledningarna då man lossar snabbfästena på slangarna? rinner det hela tiden eller kommer det en skvätt och så är det bra med det?
Tacksam för svar.
Ang bränslefiltret så finns en en ventil där du först släpper trycket, sen lossar slangarna, kommer inte så mycket ur ventilen, ingenting ur slangarna om ja minns rätt eftersom dom ligger ovanpå tanken...

Tror de bara finns en plugg till bakaxeln, men hur mycke de ska va i vet ja dock inte!
Är det inte så att bränslefilterbyte/soppapumpsbyte på våra kära AWD-bilar innebär antingen hela bakvagnen ner eller såga upp hål i kofferten? Ketto? Du är den starkaste länken, hej!
Tänkte bara nämna min upplevelse kring om det rinner hela tiden. När jag hade lossat mina slangar och höll dom i samma horisontella läge som dom satt på filtret så rann det inget. Sen råkade jag dock tappa den främre slangen så den hängde ner nån sekund, efter det så började det rinna friskt från den. Troligen hade det slutat efter en stund när ledningen fram till railen hade tömts, men det blev ganska slabbigt där ett tag och jag fick ganska bråttom med att trycka dit nya filtret... :-(O)
Det börjar klarna. Vill helst slippa släppa hela bakvagnen. Går det att lossa tanken/tankarna utan att göra detta ingrepp?. Tanken verkar ta emot bakaxelinfästningen vid det förstärkta domkraftfästet. Såg också att gröna metallröret går in i en gummislang under bilen. Frågan är hur röret är skarvat i slangen det satt ingen slangklämma. Kan den sitta med en innerstrumpa av en krympslang?

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]