Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:aperson: Grattis, tänk vad du sparat med manuell :)
Det är mycket möjligt, men jag tycker inte förbrukningen är så ohemul att jag känner för att växla manuellt bara för det. Ville jag verkligen ha en snålvarg hade jag knappast köpt en bil med tjänstevikt på nära två ton.
VolvoB20 skrev:Det var absolut inga problems.....

Men som sagt när min sambo kör så drar det grymt mycket mindre än när jag rattar....
Jo det är problem , eftersom det är annan trafik som omöjliggör att köra på det sättet att bilen drar så mycket...men klart spärrar man 1:an så funkar det nog ...men då har man inte fattat fördelen med automat. :-O)
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Det var absolut inga problems.....

Men som sagt när min sambo kör så drar det grymt mycket mindre än när jag rattar....
Jo det är problem , eftersom det är annan trafik som omöjliggör att köra på det sättet att bilen drar så mycket...men klart spärrar man 1:an så funkar det nog ...men då har man inte fattat fördelen med automat. :-O)
Grejjen är den att det är mätt över en längre tid och många resor.

Jag körde precis lika fort/snabbt/mjukt med både automaten och den manuellaoch det var inte alls extremt aggresivt, snarare tvärs om med mycket kö/stop/stad. Därav de höga sifforna. Trafiken omöjligjorde inte på något sätt att köra så, medelhastigheten låg nog långt under 40 km/h just pga trafiken

Då landade det på 0,87 vs 1.15, det är ju samma diff som Volvo själva uppger, jag fattar faktiskt inte att det ens går att bygga en automat som lyckas höja förbrukningen 34% i stan, hur gör man ?:-/ ?:-/ ?:-/

Det tycket jag kändes ohemult mycket med automaten, man får ju åka och tanka hela tiden. Med den manuella kommer ju jag rejält längre på varje tank trots exakt samma tempo.

Hade volvo kunnat leverera en automat som BMW tex som drar mindre än den manuella BMWn så hade jag inte kunnat se någon anledning att växla själv, annat att bilen kanske blivit för dyr i inköp då.
Varken Volvo eller BMW gör sina egna automatlådor, men Volvo verkar ha en förkärlek för att köpa Aisin-Warner, medan BMW väljer på hemmaplan, alltså ZF Friedrichshafen. Volvo borde kanske fundera över sitt underleverantörsval.
Användarvisningsbild
av kave
Ja, inte ens den mest inbitne fanatikern kan väl hävda annat än att lådorna i Volvobilarna har förbättringspotential. Särskilt förbrukninge borde man få ner.
Andra biltillverkare, ex Subaru har ju en lägre deklarerad förbrukning på Automat än manuell. Hur det är i verkligheten är ju kanske en annan sak.
aperson: Bara för att jag har en höjd bil med awd så vill jag inte hög förbrukning. Min Xc70II manuell drar ungefär som min gamla V70N D5 163HK med Automat gjorde.
Med automat hade det legat 20-30% högre vilket är oacceptabelt för mig som kör runt 5000 mil per år.
Nä, det är nog ingen som direkt vill ha en högre förbrukning. Eller ja, det finns ju en del som klart deklarerar att de kör som om de inte alls bryr sig om förbrukningen, fast jag tror att även de ändå inte vill ha en ännu högre förbrukning i onödan.

Dock får man förstås inse att större frontarea, högre vikt, fler elektriska leksaker och fler rörliga delar leder till högre förbrukning, hur gärna man än vill något annat. Samtidigt är det en strävan på andra håller med effektivare motorer, växellådor med mindre friktion, smartare växlingsmönster och lägre inre förluster i allmänhet och så vidare, som verkar på andra hållet. Jag har inte haft tillfälle att använda någon bil som är som min, men med manuell låda, så jag kan inte jämföra. De tidigare bilarna jag hade var ju så mycket äldre, att det inte är rättvist att jämföra mot dem.
kave skrev:Andra biltillverkare, ex Subaru har ju en lägre deklarerad förbrukning på Automat än manuell.
Subaru är nog inget bra exempel -- det går inte ens att få automatlåda till deras diesel...

Jag tycker att XC70 passar bra med automat. Jag skulle gärna sett en mer effektiv automat -- men redan med nuvarande AW-låda föredrar jag automat framför att växla själv.

För mig gör skillnaden i förbrukning någon procent av totala bilkostnaden. Jag kan förstå att de som kör väldigt mycket gör en annorlunda prioritering.

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]