Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja precis just: Köpa omdömen..
Net on Net har just besvärat sej med att maila mej. Säkert 10.000 andra med. Men det här gör mej förbannad. Är det så ursäkta utrycket, jävla torftigt i branschen så att man måste köpa sina omdömen? Jag tror jag spyr.

Skriv en recension och få ett presentkort!

Vi lanserar nu recensioner och betyg. Detta hoppas vi hjälper till vid valet av vilken produkt som passar just dina behov.
• Var med och påverka genom att skriva och läsa recensioner
• Sätt betyg på alla våra produkter

Vi bryr oss om dina åsikter.
Utifrån dina recensioner kan vi enklare utvärdera vilka produkter som är bra och mindre bra och på så sätt ha ett bättre sortiment.

De 1000 första recensenterna får ett presentkort var utskickat via mail till sig, laddat med 50:-
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dom är ju i en bransch där det är en strid på kniven och där det gäller att äta eller ätas vilket kanske förklarar men inte försvarar de metoder som dom och andra förfallit till. Personligen nappar jag aldrig på sådana erbjudanden eftersom jag förfaller till grinighet och slutar antagligen att handla på sådana ställen om det finns alternativ. Dessutom vill jag inte bidra till att någon firma får relativt billig marknadsföring där kundernas mer eller mindre ärliga, man kanske tror att man bara får presentkort om man är positiv, utlåtanden. Dessutom lär man ju antagligen välja ut det som passar syftena och rata resten.

Mvh GK
av 2444ever
Denna strategi finns ju även hos telefonförsäljare numera (eller mer korrekt företaget bakom). Dom ringer och får det att låta som en undersökning, dels får dom billig marknadsundersökning samtidigt som dom i slutänden ska sälja något givetvis.

Ringde för ett tag sen en säljare som gav intrycket av att någon myndighet ville göra en kartläggning av teknikföretagen på orten, hon ringde på jobbnumiret. Var stressad men ville ändå ställa upp, man är ju lite lokalpatriot.
Efter ganska många frågor började jag misstänka att det var något företag som gjorde en marknadsundersökning, tror det var Canon eller något liknande. Då sa jag att jag ville avbryta, hon blev skitsne, att jag hade tatt upp hennes tid i onödan :shock:
Man vill ju gärna ge dom av sin arbetstid för gratis marknadsundersökning - not.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag ser ingen problem i att man vill "köpa" kunders synpunkter på produkterna. Det handlar ju inte om att man måste ge positivt omdöme. Däremot är det ju inte bra om bara de goda omdömena är de som publiceras.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
2444ever skrev:Denna strategi finns ju även hos telefonförsäljare numera (eller mer korrekt företaget bakom). Dom ringer och får det att låta som en undersökning, dels får dom billig marknadsundersökning samtidigt som dom i slutänden ska sälja något givetvis.

Ringde för ett tag sen en säljare som gav intrycket av att någon myndighet ville göra en kartläggning av teknikföretagen på orten, hon ringde på jobbnumiret. Var stressad men ville ändå ställa upp, man är ju lite lokalpatriot.
Efter ganska många frågor började jag misstänka att det var något företag som gjorde en marknadsundersökning, tror det var Canon eller något liknande. Då sa jag att jag ville avbryta, hon blev skitsne, att jag hade tatt upp hennes tid i onödan :shock:
Man vill ju gärna ge dom av sin arbetstid för gratis marknadsundersökning - not.
När det gäller dessa säljare per telefon så är det en plåga eftersom jag drabbas både på företagstelefon och privattelefon. När jag var som mest irriterad på dessa säljare så brukade jag såga dom jäms med fotknölarna om dom inte avslutade direkt när jag klargjorde att jag inte var intresserad. Jag slutade dock med detta när jag kom till insikt om att dessa telefonförsäljare faktiskt bara ville tjäna sitt levebröd vilket antagligen är svårt i den branschen och dessutom är dom ju människor och bör bemötas med någon form av respekt så nu för tiden så har jag övergått till att lugnt, vänligt men bestämt tala om att jag inte är intresserad och det fungerar faktiskt rätt bra. Något undantag har naturligtvis förekommit där säljaren grovt brustit i respekt och då blir det ju samma mynt tillbaka.

Mvh GK
av *pettson*
Telesäljare har jag alltid svarat med att jag har tid, hur mycket tid som helst, men att jag vill veta vem som ska faktureras och vart fakturan ska gå först.
När dom sen stammar fram: vadå fakturera? Så brukar jag berätta att jag värdesätter min supporttid till 1500kronor i timman dygnet runt och att enda gratistiden som finns får frugan på fredagar. Konstigt nog brukar det säga klick?

Annars brukar jag helt enkelt svara: FONUS? När det är kända telesäljarnummer.

Det jag vänder mej emot är två saker.

Dels om nån tror att man får 50spänn för att svara med negativa omdömen. Om nu ens nån får 50 spänn alls? Om så är lär inte dom negativa få i första hand.
Sen att överhuvudtaget locka med pengar, hur lite det än är för att du ska göra en bedömning. Uppmana gärna folk att göra bedömningar. Men att betala för det är att muta och inget annat.
av llesrof
Jag vet inte om jag missförstått något, men om det handlar om att sätta omdöme på produkter så ser jag inget problem i saken. Det handlar ju inte om att sätta betyg på företaget. Att företag erbjuder rabatt, presenter eller presentkort mot en liten motprestation är ju gammalt och hur det skulle vara att muta förstår jag inte riktigt. Jag får rebattkoder från CDON nör jag inte handlat där på ett tag. Är det också en muta i så fall? Jag kallar det kundvård. Om man sedan får ett presentkort om man ger en produkt negativt omdöme eller om man får ett över huvud taget återstår ju att se. Att använda denna skepsis innan man vet känns ju lite... hm... som en märklig inställning.
av *pettson*
Alla ombeds att ge omdömen på produkter. Där ingår även hur företaget skött sej runt produkterna vad jag kan förstå, det lär nämligen vara få som skriver att en produkt är bra eller dålig och sen inte tar med en endaste rad om hur det gått med leverans, tillgång, ev reklamationer.
Dom 1000 första får presentkort enligt utsago. Inte dom andra. Det är inte kundvård. Det är en muta för att man ska skynda sej på.
Det är att köpa omdömen.
av llesrof
Vi har uppenbarligen olika uppfattning av vad en muta är, pettson. Kollar man exempelvis Dustin.se så tycker jag att de flesta är bra på att skilja på produkt och återförsäljare. De gånger de skriver något om återförsäljaren är det idel positiva omdömen. Och det gör de utan att få något mer än vanlig god service. Jag ser inte varför kunderna till Net on net skulle vara annorlunda?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]