Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Om man alls ska skriva på ett sådant här forum får man faktiskt inse att det inte finns till för ens egen skull. Att olika svar och följdfrågor kan driva iväg något från utgångsfrågan är bara bra - det gör att trådens dynamik och faktainnehåll ökar, något som ökar läsvärdet. Oftast får trådskaparen ändå svar på sin fråga inom de första fem inläggen. Så om ursprungsfrågan gäller om det är bra med automatlåda till motor X, är det i högsta grad rimligt att få svaret att till motor X passar automatlåda utmärkt, likaså till motor Y, men däremot inte lika väl till motor Z och till motor U är den rent oduglig. Detta då även om trådskaparen redan köpt motor X med automatlåda. Om så är fallet är han ju egentligen inte betjänt av något svar alls, då han redan har bestämt sig och snart blir varse vad det är han har köpt på sig. Och har han inte bestämt sig kan han ju ändra sig på fler punkter än bara just när det gäller växellådan.

För att återkomma någorlunda till spåret: Ni som har automatlådor (Geartronic) med sportläge - använder ni det till nåt mer än visa för kompisar att det finns?
Mycket bra skrivet och håller helt med! Den som vill ha ett helt strikt forum utan utsvävnignar kan börja läsa Nordic Audi och avskräckas kring hur tråkigt det blir....

När det gäller sportläget så använder jag det väldigt ofta vid omkörningar. Använder det istället för att spaka ner manuellt inför omkörningen. framförallt är det den snabbare gasresponsen (som väl iofs ger order om lägre växel) som gör att bilen känns mycket piggare på detta sätt. I övrigt använder jag aldrig sportläget, i stadstrafik blir den hysteriska gasresponsen rent jobbig.

Mvh
Arese
apersson850 skrev: För att återkomma någorlunda till spåret: Ni som har automatlådor (Geartronic) med sportläge - använder ni det till nåt mer än visa för kompisar att det finns?
Absolut, mycket bra då man ska plocka en kö, bil för bil eller vid omkörning av timmerlastbilar på Norrlandsvägar
Bild
Honke skrev:?? Nu var det ju kanske inte diesel vs bensin/etanol/gas frågan gällde utan frågan var automatisk eller manuell växellåda till en D3 AWD. Inte heller inköpspris eller skatt ingick i frågan. Så du har nog missat en viktig detalj, men annars har du rätt att smaken är olika :D
??? Trådkaparen har överhuvutaget inte ställt någon fråga alls i denna tråd, det gjorde han i en helt annan tråd.
cng skrev: Lade ut en tråd för en tid sedan om huruvida jag skulle välja manuell eller automatlåda på min XC70 D3 awd.
Trådskaparen vill bara informera om vilket val han gjorde (Det blev manuell). Och eftersom han inte ställde någon fråga alls så ska vi alltså inte svara något alls i denna tråden om vi nu ska vara så strikta.
cng skrev:Hej igen,
Det blev en manuell. En ganska stram spec med Ocean Race + hi-tec pkt + keyless + laminerade rutor + den tuffa skyddsplåten under motorn.

Leverans om någon vecka.
Honke skrev:Vill man tex ha information om växellåda till tex D3 AWD så blir det ju lite småjobbigt att behöva läsa varje tråd som innehåller ordet växellåda.
Det behöver du inte heller. Du får lite mer information, bara, och det kan mycket väl vara så att du vill ha den också. Du insåg bara inte att du kanske skulle omvärdera ditt motorval också, när du började läsa, men det gick upp för dig under resans gång, eftersom de andra som skrivit inlägg hade lite mer fantasi än vad rubriken pekar på. Så visst ökar det läsvärdet. Dessutom, som jag skrev ovan, behöver du sällan läsa mer än fem inlägg, för de första brukar handla om vad som ursprungligen frågas, innan det läggs till mer sidoinformation.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:[20%, menar du att det i verkliga livet skiljer så mycket? /Martin
Enligt volvospecen är det +12% på landsväg och +34% i stan. Stämmer väldigt bra med det jag själv har mätt upp.

Hur har du mätt upp skillnaden?

/Martin
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:[20%, menar du att det i verkliga livet skiljer så mycket? /Martin
Enligt volvospecen är det +12% på landsväg och +34% i stan. Stämmer väldigt bra med det jag själv har mätt upp.

Hur har du mätt upp skillnaden?

/Martin
Har kört min bil med automat också (XC70 D5 AWD). När jag pendlade till jobbet, vilket är i pincip bara stadkörning så låg det på 1.15 l/m, med manuella på 0,87 vilket väl ger knappt 33% mer vilket ligger grymt nära volvos 34%.

1.15 l/m tyckte jag var galet mycket för att vara en diesel. 0.87 kan jag överleva tycker jag.
Varken med min V70 D5 My10 eller nuvarande XC60 båda med automat och Polestar 225hk kommer jag över 1,0 l/milen i stadstrafik, o då gäller detta centrala Göteborg.
Just nu ligger jag på mellan 0,75-0,90 l/mil kollegan har en XC70 AWD D3 Aut MY11 och ligger ca en dl under min förbrukning, så man få gasa ut av bara h*****te om man skall upp på 1,1-1,2l/milen
Det var absolut inga problems.....

Men som sagt när min sambo kör så drar det grymt mycket mindre än när jag rattar....
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]