NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Har kört några tankar till och det verkar hålla i sig. Sista tankningen körde jag på 0,39 l/mil (Halv tank) 2 starter och ingen dieselvärmare. Dock visade färddatorn 0,43... Nu ere bara å hoppas att det håller i sig.
Lycka till ! Jag kör ju själv numera D2 och den ligger i det spannet, precis som den tidigare 1,6 Drive. I ren stadskörning med kallstart ca 0,61/mil och korta körningar. Landsväg/motorvägskörning runt 0,4/mil. Svårslagen bränsleekonomi mao.
Användarvisningsbild
av mobe
hanss skrev:Har kört några tankar till och det verkar hålla i sig. Sista tankningen körde jag på 0,39 l/mil (Halv tank) 2 starter och ingen dieselvärmare. Dock visade färddatorn 0,43... Nu ere bara å hoppas att det håller i sig.
vore kul och veta årmodell och hur långt har din bil gått när du/verkstan misstänkte EGR ventilen och hur långt den gått nu när du har denna förbrukning. För om man ska in och härja med verkstaden eller inte. För jag har fått infon att dieselmotorer ska köras in osv.
av hanss
Min bil hade gått 2300mil när de böt EGR Ventilen efter många om och men.. Kört strax över 2550mil nu... Bilen är en MY-11 tillverkad i Juni 2010. Uttagen April 2011.
Användarvisningsbild
av mobe
hanss skrev:Min bil hade gått 2300mil när de böt EGR Ventilen efter många om och men.. Kört strax över 2550mil nu... Bilen är en MY-11 tillverkad i Juni 2010. Uttagen April 2011.
just det glömde fråga drog den mycket från dag 1 eller blev det helt plötsligt mer? tänkte om då EGRen var paj från början eller inte
av hanss
mobe skrev:
hanss skrev:Min bil hade gått 2300mil när de böt EGR Ventilen efter många om och men.. Kört strax över 2550mil nu... Bilen är en MY-11 tillverkad i Juni 2010. Uttagen April 2011.
just det glömde fråga drog den mycket från dag 1 eller blev det helt plötsligt mer? tänkte om då EGRen var paj från början eller inte
Den har dragit för mycket från dag 1. Men volvo vägrar ju göra något innan bilen gått 2000mil.. Vilket känns som ett jävla skämt nu när ett mekaniskt fel konstaterades... Känns ju sjukt att man ska behöva betala extra dieselpengar bara för att de inte vill röra bilen innan den gått 2000mil.. Är ca 10 000kr som man brännt extra... Tycker det är mycket pengar jag.
Dessutom är det totalt struntprat att den ska behöva så många mil innan den är "inkörd". Det räcker med ett par hundra.
av hanss
Är det någon idé att vända sig till Volvo och klaga? De måste väl ha någon avdelning för sådant?
Har följt denna tråd under en längre tid och måste också medge att jag tyvärr också har en Volvo V50 D2 med en hög förbrukning av diesel.
Den hade gått ca 500mil när jag fick en uppdaterad programvara (fick tips genom denna tråd), förbrukningen var då aldrig under 0,6l/mil oavsett hur man körde. Fick tjata mig till denna uppdaterning. Efter det gick förbrukningen ner ca1deciliter men det känns fortfarande som att det är för mycket.
Bilen har idag gått ca1600mil och ska nästa vecka in på första service, fått meddelade att det var dag att boka tid för service, tycker att det var tidigt, fanns ju ca500mil kvar att köra.
Förutom att den vill ha mycket diesel upplevs det ibland som att den rycker när man segkör, låter illa när man varvar den lite mer och fick 2st meddelamden, "SRS Airbag service erfodras" och "Reducerad motoreffekt" felen "försvann" när bilen stängdes av.
Börjar bli less på denna lilla skitbil!
Användarvisningsbild
av mobe
Har idag varit ute och åkt endel och fick följande förbrukning med 16" odubbade vinterdäck. Tror man får se det som okey men inte bra

0,55l/mil i en medelhastighet av 105km/h och en sträcka på 211 km
0,52l/mil i en medelhastighet av 100km/h och en sträcka på 184 km

volvodanne76: serviceintervallen är 1år ELLER 2000mil beror på vilken som infaller först.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 51

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60