Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjanss
Ärade Volvoexperter,

Min V70 från 2004 talar om för mig att ABS-service behövs. Fram är båda givarna något avsvarvade av ABS-kransarna, så jag antar att kransarna bör bytas.

En krans kostar 302 kr hos Mekonomen och 69,90 kr på Biltema. Någon som har negativ erfarenhet av Biltemas kransar?

I min Haynes-manual står det att det krävs specialverktyg för att demontera kransarna. "Detta arbete bör överlåtas till en Volvoverkstad." Kan det verkligen vara så svårt?

Ska de nya kransarna limmas? Någon som har limrekommendationer?

MVH,
Mats
av monza
Se till att kransarna har rätt antal "kuggar". Det hade inte kransen jag köpte på Biltema t min Saab... Det tog ett tag att inse varför abs: en fortsatte felvarna. : /
Användarvisningsbild
av Vojje
Kostar 1500-2000:- på Volvo att byta, inkl. kuggkrans.
av Daddan
Fick prisförslag på 1300 inkl arbete och material på märkesverkstad, Mekonomen hade inte ens rätt krans utan köpte från Volvo...
Användarvisningsbild
av Vojje
Daddan skrev:Fick prisförslag på 1300 inkl arbete och material på märkesverkstad, Mekonomen hade inte ens rätt krans utan köpte från Volvo...
Väl investerade pengar. Fast jag misstänker att en verkstad vill felsöka först för ca 1000:-
av TomasL
mjanss skrev: Ska de nya kransarna limmas? Någon som har limrekommendationer?

MVH,
Mats
Jo dom limmas som redan nämnts.
Ett Anaeroba lim (googla) hade jag använt.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!
av oldtimersmc
Funkar fint med locktite eller dyl och är de spräckta och sensorerna avsvarvade så kan du bli tvingad att byta sensorer med.
Köpte kransarna på volvo ca 300 kr styck och skulle kunna tänka mig att det ÄR samma som mekonomens priset är identiskt.
Köp kransar på volvo och sensorer på biltema,Varför??
Jo för att har du köpt kransarna där så börjar du inte fundera på "är det rätt antal kugg är det rät bla bla bla...
Då vet du att det är rätt och det är där vid kransarna som problemen startar.
När du ändå har tagit ut drivaxlarna så spraya rostlösare på sensorernas bultar, och vänta o spraya o spraya o vänta o vänta vänta vänta lossa sedan sensorerna gör rent sätt tillbaka dem, Varför?? Jo för att Om det visar sig att det inte hjälper med kransarna, då är det bara att ge sig på att byta sensorer. Då så e re guld värt att veta att det bara är att skruva loss den, utan att riskera att dra av bulten och småmek blir stormek.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]