- tor 01 dec 2011, 16:12
#593828
Hejhopp i decembermörkret!
Har nu avverkat nära 4000 mil med min V70 T4 med PS-låda.
Så vad är då mitt omdöme.....
Jo! Jag är mer än nöjd med bilen och tycker den går förb-nnat bra. Känns pigg och kraftfull trots den "lilla" 1600-snurran.
PS-lådan är ett under av smidighet jämfört med Geartronic-lådan jag hade i min 2,4D MY10. Det enda jag inte gillar är att den
tar alldeles för lång tid på sig att reagera vid kickdown och ibland känns det som den ändå inte hamnar på optimal växel/varvtal.
Det funkar bättre om man istället "taggar" ner ett eller två snäpp manuellt, men nu är det ju som sagt en automatlåda....
Jag, och en del användare här på forumet, har upplevt att varvtalet flexar upp och ner, särskilt vid körning i låga hastigheter. På min
bil försvann detta helt och hållet efter 3000-mila servicen. Så tydligen är denna egenhet mjukvarurelaterad. Det visslande/sjungande ljudet
som hörs vid vissa varvtal har jag på min bil också men jag har på något vis lärt mig gilla det, oavsett om det skall finnas där eller inte, och
tycker nästan det hör bilen/motorn till.....
Förbrukningsmässigt sett är följande rätt häpnadsväckande;
Uppmätt förbrukning vid pump med Pirelli P Zero Rosso 245/40-18 = 0,81 - 0,84 l /mil..
Uppmätt förbrukning vid pump med dubbfria Michelin X-ice 205/60 16 = 0,72 - 0,74 l/mil...
Rullar verkligen 18":arna så j-vla mycket tyngre än 16":arna...?
Någon här med samma erfarenhet??
Summa sumarum: T4:an känns, i alla fall för mig, som en riktigt lyckad motor. Bilen i övrigt har funkat klockrent, inga
knarr eller knakproblem eller liknande tråkigheter. Såg förövrigt att Teknikens Värld skulle testa T4F i nästa nummer, skall
bli roligt att läsa deras utlåtande då jag inte läst ett enda svenskt test gällande V70 med denna motor.
Ha det gott och krama varandra i trafiken!
MVH/Niklas
Har nu avverkat nära 4000 mil med min V70 T4 med PS-låda.
Så vad är då mitt omdöme.....
Jo! Jag är mer än nöjd med bilen och tycker den går förb-nnat bra. Känns pigg och kraftfull trots den "lilla" 1600-snurran.
PS-lådan är ett under av smidighet jämfört med Geartronic-lådan jag hade i min 2,4D MY10. Det enda jag inte gillar är att den
tar alldeles för lång tid på sig att reagera vid kickdown och ibland känns det som den ändå inte hamnar på optimal växel/varvtal.
Det funkar bättre om man istället "taggar" ner ett eller två snäpp manuellt, men nu är det ju som sagt en automatlåda....
Jag, och en del användare här på forumet, har upplevt att varvtalet flexar upp och ner, särskilt vid körning i låga hastigheter. På min
bil försvann detta helt och hållet efter 3000-mila servicen. Så tydligen är denna egenhet mjukvarurelaterad. Det visslande/sjungande ljudet
som hörs vid vissa varvtal har jag på min bil också men jag har på något vis lärt mig gilla det, oavsett om det skall finnas där eller inte, och
tycker nästan det hör bilen/motorn till.....
Förbrukningsmässigt sett är följande rätt häpnadsväckande;
Uppmätt förbrukning vid pump med Pirelli P Zero Rosso 245/40-18 = 0,81 - 0,84 l /mil..
Uppmätt förbrukning vid pump med dubbfria Michelin X-ice 205/60 16 = 0,72 - 0,74 l/mil...
Rullar verkligen 18":arna så j-vla mycket tyngre än 16":arna...?
Någon här med samma erfarenhet??
Summa sumarum: T4:an känns, i alla fall för mig, som en riktigt lyckad motor. Bilen i övrigt har funkat klockrent, inga
knarr eller knakproblem eller liknande tråkigheter. Såg förövrigt att Teknikens Värld skulle testa T4F i nästa nummer, skall
bli roligt att läsa deras utlåtande då jag inte läst ett enda svenskt test gällande V70 med denna motor.
Ha det gott och krama varandra i trafiken!
MVH/Niklas
Kör: XC70 D4 (VEA) Momentum BE Aut. MY14. Vit, Läder Blond, Classic Wood inkl. ratt, vinge, 17" Valder DC, tonade rutor, tygmattor mm.....