Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Men nånting måste väl ha varit fel som gjort att ventillyftarna slitits? För annars skulle ju alla Volvo som gått lika långt knacka och det gör dom ju inte... så hoppas dom åtgärdat det felet... kanske det var en packning som de bytt...

Nu var ju inte det felet men apropå tickande ljud så hade vi tickande ljud på jobbilen och det var nånting som satt vid kamremmen och gjorde så tändtiderna kunde regleras för att få bra avgasrening, nåt hydraliskt tror jag som glappa därav ljudet, minns inte vad det hette, det var felet på vår alla fall. Tog två dar att byta och dyrt men gick på garantin.
av semmelman
Jag vet inte vad det är, för modernt för mig.
Men efter sökning fick jag förklarat att det står för Variable Valve Timing, ja det låter som den kanske om den sitter runt eller vid sidan av kamremmen, mekanikern (VW) kalla den för nåt annat jag glömt. Den ticka rätt ljudligt alla fall.
Användarvisningsbild
av pire
: Fellow, angående priset med hjälp av försäkringsbolaget,
så var de en kostnad på 5000 kr. Då motorskade försäkring gällde,
bil/motor inte äldre än 8 år och miltalet inte har passerat 10.000 mil.
Detta gäller för Länsförsäkringar.

Angående vad som orsakade felat på min bil är lite svårare att svara på.
Men av en kollega på jobbet som under denna tid var motortekniker,
och körde åtskilliga prov på både 2.0 t samt 1.9 t var det aldrig problem med tryckarna och speciellt inte dom fasta tryckarna.

Utan han menar istället att tryckarna i sig kan ha varit fel klassade från början.
Och i mitt fall enligt mek, var spelet alldeles för stort på två av tryckarn. En på
4:e och 3:e cylinder, han tittade även på alla dom andra och
tyckte att spelet inte var riktigt korrekt så han ersatte alla.

Jag skall försöka svara bättre imorgon även angående vvt:n som jag ser att ni har nämt
av semmelman
Ja det kan ju förstås va fel på dem.
Jag har ny information, det tog inte två dar att byta VVT-enheten utan tre, vad värre var att det var inte den som tickade, det var ventilerna, och då skulle det även innebära ny topp, så in på verkstan ännu längre igen! :lol:
av VolvoV40T4Gbg
pire skrev:: Fellow, angående priset med hjälp av försäkringsbolaget,
så var de en kostnad på 5000 kr. Då motorskade försäkring gällde,
bil/motor inte äldre än 8 år och miltalet inte har passerat 10.000 mil.
Detta gäller för Länsförsäkringar.

Angående vad som orsakade felat på min bil är lite svårare att svara på.
Men av en kollega på jobbet som under denna tid var motortekniker,
och körde åtskilliga prov på både 2.0 t samt 1.9 t var det aldrig problem med tryckarna och speciellt inte dom fasta tryckarna.

Utan han menar istället att tryckarna i sig kan ha varit fel klassade från början.
Och i mitt fall enligt mek, var spelet alldeles för stort på två av tryckarn. En på
4:e och 3:e cylinder, han tittade även på alla dom andra och
tyckte att spelet inte var riktigt korrekt så han ersatte alla.

Jag skall försöka svara bättre imorgon även angående vvt:n som jag ser att ni har nämt

Jävlar va långt borta morgondagen va. 2011 till snart 2016 ;)
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]