Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Provtryckt är bra. Samtidigt så flödestestades elementet så att det inte flödar för dåligt?
Menar säkert 90% av all dålig värme orsakas av antingen en termostat som inte gör sitt jobb så bra längre, eller ett värmepaket som inte längre flödar som det ska på grund av olika orsaker. Det blir då varmt, men inte så att det räcker till för att värma upp all luft i full fart.
Dom sista 10% delar spjällproblem och givarproblem på. Fläktmotor räknar jag inte in alls eftersom dom krävs varesej det är varm eller kall luft.
Användarvisningsbild
av Vojje
*pettson* skrev: Fläktmotor räknar jag inte in alls eftersom dom krävs varesej det är varm eller kall luft.
Det lär ju inte bli särskilt varmt i kupe´n om man inte använder sin fläkt :o .
av *pettson*
Vojje skrev:
*pettson* skrev: Fläktmotor räknar jag inte in alls eftersom dom krävs varesej det är varm eller kall luft.
Det blir ju inte det. Men trådskaparens fläkt fungerar enligt inlägg så varför skulle jag räkna med den?

Ur felsökningssynpunkt är det ytterst få som har svårt att veta om fläkten fungerar eller inte, det är inte så många procent av sveriges befolkning som lider av någon form av hörselskada som är så allvarlig, plus att man samtidigt då har stora problem med sin känsel, alla kan i normalfallet höra och känna om den går, det är nåt jag förutsätter att folk tittar på innan dom ens funderar på ta hjälp av andra. Men visst det kan ju vara fel av mej.
Det är däremot betydligt svårare att veta om värmepaketet har rätt kapacitet fortfarande så det inte är täppt, eller om en spjällmotoraxel gett upp.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tja, vad ska man säga. Som bilägare gäller det att vara vid alla sina sinnens fulla bruk :lol: .
av Peppran
Jo flödet kollades också samtidigt, kom på att dom hitta en Felkod på volvo och det var Yttertempgivar Signal För låg, Då undrar jag vart sitter den? Sen så hade dom försökt prova köra spjälaxelmotorena men det gick inte sa dom, För att någon kanske var urfunktion men borde inte det visats på Felsökningen? Om en nu var trasig.
av Peppran
Vojje skrev:
Sitt ner komiker
Användarvisningsbild
av taxi
En spjällmotor som inte fungerar borde ge felkod tycker jag. Däremot om axeln mellan spjäll och motor är av så kanske det inte ger felkod.
av Peppran
okej hur kollar jag det enklast då? Någon som vet vart den yttre tempgivaren sitter?
Användarvisningsbild
av taxi
Den tempgivaren sitter under plasten vid kupefiltret, i alla fall på vissa modeller.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
För att kolla spjällaxlar måste du demontera paneler för att komma åt att se.

Mvh GK
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]