Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej har bestält en xc70 ocean race D5 manuel min har kommet till försäljar men är inte klar förän nästa vecka tror att jag la bes i mitten på sept skulle vära klar v43-45 men det gckk lite mer tid jag tog manuel bara för diesel förbrukning böir mindra och sen trodde jag att den skulle få dra mer i släpvagns vikt men det visat sig att det rör sig om 10 kg mer än automat sen sa en annan säljar att den dag jag säljar kan den bli het för marknad då 95 procent har automatlåda och utbudet på man är lite men det vet man jo inte jag är som ett lite barn på julafton väntar på min nya bil
Honke skrev:Den lilla merkostnad i bränsle som automat står för är värd varenda öre på en diesel tycker jag...
+ högre inköpspris och högre skatt.

Personligen skulle jag gärna betala ett par kronor extra per mil för att slippa dieseln, men smaken är som sagt olika! :D
?? Nu var det ju kanske inte diesel vs bensin/etanol/gas frågan gällde utan frågan var automatisk eller manuell växellåda till en D3 AWD. Inte heller inköpspris eller skatt ingick i frågan. Så du har nog missat en viktig detalj, men annars har du rätt att smaken är olika :D
Motorn ingår i drivlinan och ekonomin i totalkalkylen, så det är klart att det har med saken att göra, det också.
Det ligger mycket i att man funderar på vad som är viktigast för att exempelvis kapa totalkostnaden. Är det manuell kontra automat, eller att inte gasa så mycket vid varje start eller att låta bli ett antal onödiga körningar?
absolut, men nu har ju TS beställt sig en diesel så vi kan väl hålla oss till det. Något att drivmedel känns ganska oviktigt i just denna tråden.
Honke skrev:absolut, men nu har ju TS beställt sig en diesel så vi kan väl hålla oss till det. Något att drivmedel känns ganska oviktigt i just denna tråden.
Det normala i fora som detta är att ämnesrubriken (här benämningen på tråden) lägger ramarna för diskussionen. Vad denna tråd handlar om är alltså växellådstypen till XC70 D3 AWD. Oavsett bränsle alltså. Att trådskaparen råkat nämna sitt bränsle har härvidlag ingen betydelse. Samtidigt är det ju - som apersson850 var inne på - så att ämnet inte måste tolkas strikt och bokstavligt. Man förstår ju att denna tråd handlar om för- och nackdelar med olika växellådor och då kan det bli naturligt att beröra både motorer och bränslen.
Ja där ser man hur olika man kan se på saker o ting.
Enligt min mening så frågar jag om växellådstyp till en D3 AWD så är det ju just det jag vill ha svar på och inte växellådstyp till en tex V70 AFV, det känns ju fullständigt irrellevant att få tips om växellåda till helt andra motorer än den tilltänkta.

Men hur menar du? Du skriver att det normala är att rubriken lägger ramarna för diskussionen, rubriken är XC70 D3 AWD Manuell eller automat. Och ändå ska vi prata annat än diesel i tråden?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Om man alls ska skriva på ett sådant här forum får man faktiskt inse att det inte finns till för ens egen skull. Att olika svar och följdfrågor kan driva iväg något från utgångsfrågan är bara bra - det gör att trådens dynamik och faktainnehåll ökar, något som ökar läsvärdet. Oftast får trådskaparen ändå svar på sin fråga inom de första fem inläggen. Så om ursprungsfrågan gäller om det är bra med automatlåda till motor X, är det i högsta grad rimligt att få svaret att till motor X passar automatlåda utmärkt, likaså till motor Y, men däremot inte lika väl till motor Z och till motor U är den rent oduglig. Detta då även om trådskaparen redan köpt motor X med automatlåda. Om så är fallet är han ju egentligen inte betjänt av något svar alls, då han redan har bestämt sig och snart blir varse vad det är han har köpt på sig. Och har han inte bestämt sig kan han ju ändra sig på fler punkter än bara just när det gäller växellådan.

För att återkomma någorlunda till spåret: Ni som har automatlådor (Geartronic) med sportläge - använder ni det till nåt mer än visa för kompisar att det finns?
Jag håller inte med, det ökar ju absolut inte läsvärdet, tvärtom. Vill man tex ha information om växellåda till tex D3 AWD så blir det ju lite småjobbigt att behöva läsa varje tråd som innehåller ordet växellåda.
Honke skrev:Jag håller inte med, det ökar ju absolut inte läsvärdet, tvärtom. Vill man tex ha information om växellåda till tex D3 AWD så blir det ju lite småjobbigt att behöva läsa varje tråd som innehåller ordet växellåda.
Tråkigast av allt o läsa e ju trots allt inlägg om hurvida tidigare inlägg är off topic lr ej!
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]