Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilson
Sen är det väl som vanligt när man köper beganat.
Lås inte in dig på viss utrustning osv för då kan det lätt bli att du fastnar för vissa bilar för att dom har den utrustningen.
Bättre att hitta en fin bil med hyffsad utrustning.
av Larzan
Nilson skrev:
tobbepp skrev:Jag har en -07:a 170 hk med aut.
Ekonomin är bra, körde en fullsize(2,5 m bred) husvagn på 1600kg från gbg till sthlm med snitt förbr. på 10,2 liter milen. Det är lika mycket som min tidigare Primera drog utan vagn.
Utan vagn är det allt mellan 0,6 till 0,7 liter per mil

Ända saken som jag tycker är konstigt är att på vissa v70n finns det rostangrepp under övre list på vänsterbakdörr, en riktig svagpunkt.
Får jag bara flika in en fråga vilken hastighet du körde med husvagnen?
Kändes bara extrent lågt för mig?
Snittat och mätt vid pump, 9,7L/100km (Körda mil ca 300 med vagn, och ca 1500kg vagn)
Användarvisningsbild
av Åba
Med din D5:a, eller?
Är ganska stor skillnad på förbrukning. Diesel (D5) mot bensin (170 hk)
av "IDI"
Jag kör en chippad -05 140 hk med automat, vet inte hur många hästar efter chip men den går bättre än en standard 170 hk.
Drar ca 0,65-0,85/mil beroende på körning.
Den har gått 16 500 mil varav jag kört ca 10 000 mil.
De har uppgraderat mjukvaran någon gång vid service. Även mjukvaran till automaten har uppgraderats (funkar kanon).
Bilen har varit helt problemfri hela tiden jag haft den (5 år). Peppar, peppar....

Det enda dåliga egentligen är att det är så j-la trångt att byta hel/halvljuslampor.
av tobbepp
Nilson skrev:
tobbepp skrev:Jag har en -07:a 170 hk med aut.
Ekonomin är bra, körde en fullsize(2,5 m bred) husvagn på 1600kg från gbg till sthlm med snitt förbr. på 10,2 liter milen. Det är lika mycket som min tidigare Primera drog utan vagn.
Utan vagn är det allt mellan 0,6 till 0,7 liter per mil

Ända saken som jag tycker är konstigt är att på vissa v70n finns det rostangrepp under övre list på vänsterbakdörr, en riktig svagpunkt.
Får jag bara flika in en fråga vilken hastighet du körde med husvagnen?
Kändes bara extrent lågt för mig?
1,02 l/m ska det vara, så van att se det i form av 100 km; 10,2 liter per 10 mil.

Farthållaren var på 85 km/h, några få stop på, men då direkt i anslutning till vägen.
När jag åker full lastat(överlastat) så snittar jag runt 1,30-1,45 l/m.

På tal om min gamla Primera, den var ett monster på att dricka soppa.
Antar att det beror på att den hade CVT låda.
av llesrof
Nilson skrev:Sen är det väl som vanligt när man köper beganat.
Lås inte in dig på viss utrustning osv för då kan det lätt bli att du fastnar för vissa bilar för att dom har den utrustningen.
Bättre att hitta en fin bil med hyffsad utrustning.
Eller så köper man en fin bil med rätt utrustning. :D Var man på jakt efter en bil med skinnklädsel, backsensorer och regnsensor kommer man ångra att man köpte en utan detta. Jag har gjort misstaget att kompromissa med vad jag ville ha ett par gånger och det är aldrig kul. Det finns gott om bilar så det finns ingen anledning att kompromissa bort utrustning om det inte är något väldigt udda man snöat in på, typ röd skinnklädsel.
av svda
Regnsensorn är helt värdelös på min bil. Antingen går torkarna som galna eller också allt för sällan. Fixar man då ett slag manuellt med spaken så slår regnsensorautomatiken av. Dessutom skyms indikatorlampan på knappen av ratten.
av TomasL
Vad är det för bil som slår av regnsensorn när man gör ett manuellt extraslag? Min s60 -07 gör det inte.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!
av Larzan
svda skrev:Regnsensorn är helt värdelös på min bil. Antingen går torkarna som galna eller också allt för sällan. Fixar man då ett slag manuellt med spaken så slår regnsensorautomatiken av. Dessutom skyms indikatorlampan på knappen av ratten.
Ställ in känsligheten med "vredet" på spaken.
av llesrof
TomasL skrev:Vad är det för bil som slår av regnsensorn när man gör ett manuellt extraslag? Min s60 -07 gör det inte.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!
Det gör den inte på min heller. Jag tycker att de fungerar rätt bra. Ibland kan de vänta lite omotiverat länge innan de gör ett svep, men det är mest bara till en början.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]