...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
apersson850 skrev:Nu har jag ju bara haft min XC70 i fem månader, så jag har begränsad erfarenhet av hur den bär sig åt, med det ena och det andra.
Men rent allmänt är jag av uppfattningen att om underlaget är fast men halt, då har man nytta av antispinn. Är underlaget löst är det bättre att bilen får chansen att tugga sig fram. Kör man ut på mjukt underlag med antispinn tillslaget dör motorn, eftersom det går slirar hela tiden, men då stannar man också, då det samtidigt går tungt.

När man väl har fastnat är det svårt hur man än gör.
Det är ungefär det jag kommit fram till också. Jag hade DSTC aktiverat till en början. I snö är det helt värdelöst. Det är kul att testa lite men man kanske skall göra det i lite mer ordnade omständigheter :mrgreen:

Är du nöjd med den XC70 -12? Farsan har beställt en och får den på tisdag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tja, jag hade några stycken bilar innan, bland annat en 854 från 1994. Naturligtvis är mycket uppdaterat och fixat under den tiden. Det jag tycker är sämre i XC70 än det var i 854 är sittkomforten och klimatanläggningens förmåga att hålla jämn temperatur i bilen. På de två punkterna var 850:n bättre, men annars är XC70 överlägsen. Ja, det är klart, fartresurserna i 850:n får ju XC70 att framstå mer som ett godståg, men det var väntat, så det ser jag inte som något som är sämre, utan ett medvetet val från min sida. Det finns ju piggare motor idag också, om man vill ha det.

Framförallt prioriterade jag att göra XC70 till en bra dragbil, för husvagn och släp, och där har den inte gjort mig besviken. Traktor och hjullastare har inte behövts, något som annars ofta fick tillgripas med tvåhjulsdrift och husvagn på tillfälliga campingar i samband med orienteringsarrangemang.
av llesrof
Jag testade en V70 D5 av senaste modell och tyckte att det var bra drag i den. Farsan har en XC70 -08 idag så skillnaden blir väl inte så stor. Jag tycker att XC-konceptet är trevligt. En trygg kombi med lite extra funktionalitet.
av V60D5AWDPolestar
Större däck kanske kan hjälpa också.....
av mattish
Här har ni hur man ska göra och vad man ska vara utrustad med:

[youtube]CqBQ8q2mxuY[/youtube]

Står på listan för inköp för min del, men sen har jag ju min hobby också!
Bild
Bild

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]