NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om den regenerear så ofta som du säger.
Så gör den det pga att den är full av sotpartiklar enl Givare som kan självklart vara defekta
Men innan du byter något "dyrt"...

För mycket sot partiklar får bilen av för mycket bränsle eller för lite luft (samma sak)

Kolla så att inte du "tappar" laddtryck pga läckage tex intercooler(sprucken),slangar, slangklämmor som sitter löst Något som stoppar luft tillförsel mellan luftfilter och motor tex Musbo,
När man byter olje filter så lossar en del mekar anslutningen mitt fram på insuget(det som delas i 2 där laddslangar sitter) för att komma åt oljefiltret Det kan hända att det läcker där inte ovanligt är ofta lite/mycket olje söl runt stället det läcker

Detta är saker som jag själv vart ute för men i dessa fall så har motorlampan vart tänd om det vart samma symptom som du har vet jag ej

Som tidigare inlägg säger En riktig felsökning erfordras Felkods utläsning ger dig bara en fingervisning åt vilket håll du skall leta Sedan får erfarenheten vara din ledsagade stjärna

//Goose
Det finns inte så många tillverkare av DPF:er i världen och alla måste tillverka enl normer som stämmer mot den bilen filtret ska sitta på, Volvo gör inte sina själva inte PSA koncernen heller utan tillverkningen ligger garanterat hos 3:e part , jag har läst på många forum i Englad om just ebay DPF:er och ingen har blivit besviken på kvaliten (Ford , Volvo , Mazda , Peugeot och Citroen forum) . Säljarna på ebay har skippat minst 2 mellanhänder och kan därför sälja billigare , varför kostar en bränsletrycksgivare 2000 kr på Volvo när SAMMA del med samma BOSCH nr kostar 1100 kr hos Ford ?! Volvo är en "premiumbil" med resevdelpriser därefter , varför kostar 4.5 l additiv på Ebay samma som 1.5 l hos mekonomen t.ex. Jag vet att man ska vara kritisk till billiga priser men det är nog bara i norden som åf kan komma undan med de priser på bildelar de tar. Jag har alltid handlat alla mina reservdelar på Ebay i de fall jag hittat dessa billigare och de har aldrig svikit mig och till en kostnad på ibland 1/2 biltema priset (oftast delar till vw + ford ) med 100% bättre kvalité än biltemas.

Och du behöver inte lyft för att plocka av DPF , upp med bilen på 2 bockar (i lagom höjd) och fram med verktygen. Leta lite på Peugeot forum om just DPF tvätt så får du se hur många som rekommenderar / gör detta och alla dessa folk kan ju inte ha fel.

Vänder du fel på motstånden som man sätter istället för givaren så tror bilen att filtret är fullt och kör regenerering alltså ingen skada skedd mer än att bilen aldrig ser filtret tomt signalen och regenererar konstant.

När tiden väl är mogen för mitt filter att åka i sopkorgen (efter 2-3 tvättar) så kommer jag antigen att slå hål i det och köra med lura datorn givare och fylla additivtanken med diesel eller köpa ett nytt filter på ebay.
Lite off topic.
Det finns två begrepp som jag har väldigt svårt att förstå. Det ena är "premiumbil" och det andra är "piratdel". Det första begreppet är en effekt av en biltillverkares markandsföringsstrategi och används företrädesvis av bilarnas ägare, men säger egentligen ingenting om bilen ifråga. Premium existerar ju bara i betraktarens ögon. Personligen tror jag att varumärket Volvo mer betraktas som en "standardbil" än "premiumbil".
Det andra begreppet är "piratdel". Det begreppet används och odlas även det av biltillverkarna själva. Syftet är naturligtvis att tjäna pengar eller, om man så vill, lura folk på pengar. Ovan exempel med partikelfiltret är talande. Vem tror på fullt allvar att Volvo själva tillverkar partikelfilter ? Inte jag iaf.
Tack så jätte mycket för era svar å diskutioner!

Jag har inga problem med motoreffekten eller dylikt, bara att den regenererar konstant. Efter avslutad cykel så börjar den om igen.

Då jag inte lyft upp på pallbockar innan och första bytet alltid tar längre tid så gör jag nog så att jag beställer hem ett dpf filter från England å byter och så tar jag det gamla å provar att rengöra och har i reserv. Kommer snart behöva en ny dpf innom snar framtid ändå tror jag? .
Hur länge måste filtret torka efter rengörning?

Avvaktar med att byta givaren då och får prova tricket med motstånden. Blir det fel signal så borde jag se det i vida direkt.

Vet du om/vart i vida man kan se hur fullt filtret är?

Kan jag fortfarande maila dig om bild och motstånd?
Du kan inte se mängden sot i filtret som mer än tryckgivarens värde och detta ska vara under 100 , det enda du kan kolla i mängd när det gäller detta system är hur mycket additiv du har kvar (ADM enheten) , liten rolig procedur det där , men bara följ instruktionen. Filtret bör torka tills det är helt torrt , så tar du in det inomhus så över natten hängandes neråt borde räcka eller om du har brådis så på med trycklyft och blås ut vattnet.
Maila på så hjälper jag dig.
Tack.

Mailar när jag kommer hem i eftermiddag.

Mängden överstiger väldigt sällan 100 pHa så nått är fel där.

Pratade med bilia om ny tryckgivare. Fick svaret att den blivit utbytt till en ny modell och att rören måste bytas samtidigt till en kostnad av endast ca 2300:-.... Suck... Måste varit nått fel då dem har en ny modell?
Var inne på Bilia idag och pratade länge med 2 killar. En från reservavdelning och den andra från service/verkstad.
Det visar sig att dem bytt många Tryckgivare och rör. Förbättrad version av Tryckgivare heter det iaf.

Vi kom fram till att det troligen är Tryckgivaren som strular men det kan även vara partikelfiltret men borde ha gett felkod men det är väl inte alltid det gör det. Dock så säger dem sig inte varit med om just mitt problem.

Nu skall jag få hjälp här att felsöka min givare så jag kan utesluta om det är fel på den eller inte. Avvaktar med att köpa ett DPF från England tills resultatet på testet av Tryckgivaren är klart.
2300:- kostar en ny givare och rör. Tyvärr måste man byta rören också för annars passar det inte....
1500:- till kostar det om man vill låta dem montera det... Gör det nog själv :)
Perra83 skrev:Jag hade börjat med gratisvarianten och tvättat filtret INNAN byte av delar påbörjas.

Ja, gratisvarianten av testet av Tryckgivaren skall jag göra först självklart. Beter sig bilen likadant ändå så blir det att prova tvätta eller byta filtret, troligen så byter jag filtret och sparar det gamla som reserv ifall det från England inte fungerar tillfredsställande.

På nått sätt så vill jag tro att det faktiskt är givaren som spökar. Men det märker vi nog om 1-2 veckor.
Fick tag på en begagnad Tryckgivare i förrgår för 300:-.
Har nu bytt ut den men har inte hunnit/orkat koppla in VIDA för att kontrollera dess funktion å värden. Antar att jag märker detta imorgon när jag åker till jobbet.

Dock så har bilen börjat bli bättre å bättre och bilen rullar oftast 10-25mil utan att regenerera. Men när den väl börjat regenerera så börjar den om och om igen hela tiden...

Edit:

Bilfan har gått tillbaks till som den var förut, dvs konstanta regenereringar! Suck
Ny ECM = 11.000:- ... inte kul

Farsan skall kolla om det går att få ett fast pris på felsökning ang. detta problemet. Jag funderar att försöka ge mig på att rengöra partikelfiltret med högtryckstvätt (enbart vatten) för att kolla om det blir bättre för en kort stund eller inte). Inte så kul att ligga på backen å försöka göra detta för första gången men vafan... Snart ger jag upp bilen annars.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås