Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stabben
Hej alla!
Premiär för mig ikväll på forumet - så lite nervöst är det ju.
Har en välskött 245:a -93 GL som jag haft sedan 2006 - försvarets blåa från början. Den är precis inkörd med sina 23500mil futtiga mil - så inget söndermeckat exemplar här inte. Har haft två tidigare äldre 240 bilar sedan 2003 (244GL -87 och 245 Turbo -84) vilka har gjort mig gråhårigare, lite klokare samt resulterat i en söderläst "Haynes gör det själv bok". Men med småbarnsbekymren tryter orken så denna har servats och lagats på Volvo i min ägo och bakåt i tiden.
Nådde nog aldrig upp i mer än svårighetsgrad "1-2 skiftnycklar" heller men här finns ju ni med fler än så..

Till saken då:
Plötsligt uppkommet elfel där bromsljuset verkar ligga på hela tiden (utan bromspedalstryck) då jag startat bilen. Glödtrådsvakten larmar för trasig lampa, vilken dock släcks då jag trampar ned bromspedalen.
Bromslysena blir marginellt starkare när jag trycker ned bromspedalen. När bilen är avstängd noterade jag att även framlysen tänds svagt vid tryck på bromspedal.
Ryckt ur kontakten till dragkrocken vilken sägs kunna orsaka lustiga fel utan resultat, säkringarna är hela, studerat elschemat med "uteblivet "Hureka" och så dåliga jordpunkter men vilken isåfall??
Hmm.. Tacksam för råd!
/Martin
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: bättrat på rubriken
Användarvisningsbild
av Nexus
tycker det låter som jordfel kolla över alla jordanslutningar kan ju vara en början...
Ryckt ur kontakten till dragkrocken vilken sägs kunna orsaka lustiga fel utan resultat, säkringarna är hela, studerat elschemat med "uteblivet "Hureka" och så dåliga jordpunkter men vilken isåfall??

Att du har krypströmmar/jordfel är nog klart. Du skriver att du ryckt ur kontakten till dragkroken, innebär det att du dragit ur anslutningen till dragkärran eller att du tagit bort honkontakten som sitter på bilen?

Mvh GK
av Stabben
Har dragit ur kontakten som ligger vid och i nivå med vänstra bakljusrampen, vilken mynnar ut vid dragkroksurtaget via förvaringsutrymmet i bakluckan. Antar att det räcker för att neutralisera fel från dragkrokselen eller??
Det är väl bara att ta fram voltmeter, skruvmejsel, metalsandpapper, kopparpasta och gå på jordpunktsjakt verkar det som.. får väl börja leta kring bakljusramperna kanske.

/Martin
Jag är rädd att det är vad som gäller. Kring bakljusrampen är finns en hel del som kan strula. Har själv 2 gamla 240 och ofta är det vid anslutningar och kontaktdon man hittar felen som då ofta innebär ärgningar.

Mvh GK
Nu lugnar vi oss va.
Börja med att ställa dig på knä utanför bilen på förrar sidan, släpp pappen som sitter åvan pedalerna,
Sitter med typ 4 plastclips fram (som en skruv) snurra ett halv varv åker den ner,
Sedan följer du bromspedalen uppåt till du kommer till en kontakt med två kablar, ryck ur dom(lägg på minne hur dom satt),
Vad hände??

Slocknade dom, då är bromsljuskontakten som är väck.

Mvh Anders
av Stabben
Hej igen!
Ska börja leka bilelektriker när småbarnströtthetsdimmorna lättar något - kanske till helgen. Har skruvat ur bromsljuset från fönstret - då ser det mindre ut som man ligger på bromsen hela tiden :)
Återkommer på denna tråd om lyckan är framme
Tack för hjälpen
/Martin
av Stabben
Godkväll!
Jaha, då har jag ryckt ur angivna sladdar och bromsljuset är borta i både broms och icke bromsläge.
Man tackar! :D
Om ingen protesterar så köper jag väl en ny bromsljuskontakt.
Hittade i efterhand även kontakten i "Reparationshandboken" för Volvo 240 1981-1993 års modell" där man ser hur den ska skruvas bort samt i vilken ordning sladdarna ska sitta.

Hälsn./
Martin
av Stabben
Så efter många svordommar är bromsljuskontakten avmonterad. - 5 grader i den inbyggda carporten och h-vete vad trångt å mörkt det är bland pedalerna. Jag hade nästan glömt bort vad roligt det är att "mecka"!
Nåväl forts. följer
Godkväll
/Martin
av Stabben
Hej!
Då har mysteriet med det "konstanta bromsljuset" fått sin förklaring. Efter att ha bytt bromsljuskontakt utan framgång upptäcker jag 2 st av mig tidigare bytta sladdar till skyltljus och bromsljus bakruta som har fläkt sönder av skav. Skyltljussladden höll ihop fortf. på några trådar men bromsljussladden var helt av. Sladden till bromsljuset hade bara kontakt med skyltljussladden när när luckan var stängd dvs då fick den matningsström därifrån konstant. När jag ryckte ur sladdarna från bromsljuskontakten minns jag att luckan stod öppen och därav inget bromsljus på!
Där ser man!
God Jul
/Martin

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]