Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cng
Hej igen,

Lade ut en tråd för en tid sedan om huruvida jag skulle välja manuell eller automatlåda på min XC70 D3 awd.

Det blev en manuell. En ganska stram spec med Ocean Race + hi-tec pkt + keyless + laminerade rutor + den tuffa skyddsplåten under motorn.

Leverans om någon vecka.
Jag har beställt en XC70 D5 AWD ocean race automat, för mig var det aldrig snack om en manuell valde automat direkt för, mig ska alla bilar utom en sportbil vara automatväxlad. :D

Grattis till din nya bil du blir säkert nöjd med den.

När gjorde du din beställning?

Jag gjorde min den 20/10 och den ska vara leveransklar v2 enligt Min volvo, din verka har gått fort.

När jag gjorde min beställning ville säljaren att jag skulle ta en D3 ocean race och då hade den varit klar i mitten på december så det verka som D3orna finns på lager....
kave skrev:Om man inte vill ödsla bort 20% mer bränsle så är manuell det givna valet. Fungerar perfekt på en xc70.
20%, menar du att det i verkliga livet skiljer så mycket? Satan va snål min T6:a skulle va om den funnits med manuell, trots awd och luftmotstånd som en ladugårdsvägg.

/Martin
MartinS skrev:[20%, menar du att det i verkliga livet skiljer så mycket? /Martin
Enligt volvospecen är det +12% på landsväg och +34% i stan. Stämmer väldigt bra med det jag själv har mätt upp.
Den lilla merkostnad i bränsle som automat står för är värd varenda öre på en diesel tycker jag, skönt att slippa koppla o rycka i växelspaken. Men smak och prioriteringar är ju som tur är olika.

Gratulerar till nya bilen och jag tror säkert du blir nöjd.
Hej!

Vill man köra snålare så är det ju manuellt som gäller (men köper man en XC70 AWD för att köra snålt är ju frågan?). Bekvämast är ju helt klart automat. Tycker Volvo lyckats riktigt bra med automaten nu till D5-motorn så jag skulle inte vilja ha manuell. Däremot blir den ju märkbart törstigare med automat, men det handlar kanske om en tusenlapp eller två per år max extra och det är ju en droppe i havet i förhållande till andra kostnader.

Mvh, Kalle.
På senare tid har jag förvisso inte köpt ny bil ofta, men den XC70 D5 AWD automat jag har nu kostar lite mindre i bränsle än den 400 kg lättare framhjulsdrivna bensinturbobil jag hade tidigare.
Därmed inte sagt att den gått ännu billigare med manuell låda. Jag bara ser i ett lite större perspektiv.
Körde en D3 manuell idag, tidigare kört D3 automat vid provkörningar hos ÅF och Jag skulle välja automaten alla dar i veckan. Jag tyckte D3an inte alls gjorde sig bra ihop med manuell låda, tyckte motorn va lite seg på låga varv å sen kom smällen på lite högre varvtal något som automaten effektivt tar bort.
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]