Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eseaese
Upptäckte idag 2 mjuka intryckningar på motorhuven. Inga märken efter något som fallit ner eller annat. Är det väldigt mjuk plåt? Har någon annan fått liknande?
av grålle1
Jag hade två mjuka bucklor på huven på min V60 vid leverans, precis lagom där man sätter händerna för att stänga huven.... när jag sen kände hur svårstängd huven var så är jag inte ens förvånad.

Hursomhels, "Buckelmannen" masserade ut bucklorna så att de inte syns längre.
av Hakan975
eseaese skrev:Upptäckte idag 2 mjuka intryckningar på motorhuven. Inga märken efter något som fallit ner eller annat. Är det väldigt mjuk plåt? Har någon annan fått liknande?
Plåten är mjuk (aluminium). Detta pga flera orsaker; Rostar inte, vikt, skadar inte påkörda fotgängare.
På moderna bilar ska man 'släppa' igen huven med en smäll inte mjukt och försiktigt som på en 245 med en 2mm plåthuv :wink:
av grålle1
Hakan975 skrev: På moderna bilar ska man 'släppa' igen huven med en smäll inte mjukt och försiktigt som på en 245 med en 2mm plåthuv :wink:
Jo, släppa igen funkade kanon på min V70N, på V60'n får man snarare ta sats och "drämma" igen den för att den skall stängas??? Dels är den lätt (viktmässigt) och dels är stängningen "trög". Funderar på om något är fel eller om det är likadant för andra.?
Användarvisningsbild
av Tallberg
Min huv är lika som din.. jag trycker ner med handflatorna för att få en så stor yta som möjligt när jag trycker till över båda låsbyglarna. har klarat mig än. och jag har provat att släppa ner den också men då går den ej igen som på min förra v40.
av KalleH
Hej!
Hade exakt samma på min S60 MY11. Antingen fick man trycka ner huven med händerna eller drämma ner den ordentligt för att den skulle stängas korrekt. Har en XC70 MY12 nu och där räcker det att man släpper huven försiktigt sista biten så stängs den som den ska. Men just S60/V60 huvarna verkar vara svårstängda hos flera.

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av Tallberg
Är det själva huvlåset som är för hårt spänt på något sätt eller vad beror det på?
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]