- tis 29 nov 2011, 14:09
Nej, det är inte att den går över i mono, jag lovar!
Om det inte vore nåt fel, varför jobbar de på en lösning då?
Vilka andra moderna bilar har lösa radioapparater då, som du anser vara rimliga alternativ till dessa bilar?
Om det inte vore nåt fel, varför jobbar de på en lösning då?
Vilka andra moderna bilar har lösa radioapparater då, som du anser vara rimliga alternativ till dessa bilar?
VolvoB20 skrev:Kanglou skrev:Inget fel, det är en Feature......Enzo skrev:Enligt min mek är detta ett känt fel och de jobbar på det hos Volvo. Jag väntar själv på en lösning.Har du alltså samma problem som jag att det liksom blir från klar sändning till mörk liksom svårt att förklara.
Så har ju Stereon funkat i alla Volvobilar jag har kört.... skrev om det tidigare i en tråd. Och inte kan man byta radion till en bättre heller om man är trött på ljudkvaliteten för den sitter ju hårdintegrerad i bilen.
Så här har alla volvobilar som jag kört gjort: det är bara så att radiomottagaren/antennen har för dålig känslighet och därför lätt glider över till mono/minskad diskant så fort man inte är nära masten. Från
Wikipedia.
Stereo FM signals are more susceptible to noise and multipath distortion than are mono FM signals.
In addition, for a given RF level at the receiver, the signal-to-noise ratio for the stereo signal will be worse than for the mono receiver. For this reason many FM stereo receivers include a stereo/mono switch to allow listening in mono when reception conditions are less than ideal, and most car radios are arranged to reduce the separation as the signal-to-noise ratio worsens, eventually going to mono while still indicating a stereo signal is being received.
Stereon glider över i mono och ljudet förändras precis som du säger. Detta är ju automatiskt på volvostereon och det finns ingen knapp för att styra detta.
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil