Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej, det är inte att den går över i mono, jag lovar!

Om det inte vore nåt fel, varför jobbar de på en lösning då?

Vilka andra moderna bilar har lösa radioapparater då, som du anser vara rimliga alternativ till dessa bilar?

VolvoB20 skrev:
Kanglou skrev:
Enzo skrev:Enligt min mek är detta ett känt fel och de jobbar på det hos Volvo. Jag väntar själv på en lösning.
Har du alltså samma problem som jag att det liksom blir från klar sändning till mörk liksom svårt att förklara.
Inget fel, det är en Feature......

Så har ju Stereon funkat i alla Volvobilar jag har kört.... skrev om det tidigare i en tråd. Och inte kan man byta radion till en bättre heller om man är trött på ljudkvaliteten för den sitter ju hårdintegrerad i bilen.

Så här har alla volvobilar som jag kört gjort: det är bara så att radiomottagaren/antennen har för dålig känslighet och därför lätt glider över till mono/minskad diskant så fort man inte är nära masten. Från

Wikipedia.

Stereo FM signals are more susceptible to noise and multipath distortion than are mono FM signals.

In addition, for a given RF level at the receiver, the signal-to-noise ratio for the stereo signal will be worse than for the mono receiver. For this reason many FM stereo receivers include a stereo/mono switch to allow listening in mono when reception conditions are less than ideal, and most car radios are arranged to reduce the separation as the signal-to-noise ratio worsens, eventually going to mono while still indicating a stereo signal is being received.

Stereon glider över i mono och ljudet förändras precis som du säger. Detta är ju automatiskt på volvostereon och det finns ingen knapp för att styra detta.
Kanglou skrev:Har du alltså samma problem som jag att det liksom blir från klar sändning till mörk liksom svårt att förklara
Enzo skrev:Nej, det är inte att den går över i mono, jag lovar!
Den går inte över till Mono direkt, det är sista utvägen, den börjar med att dra ned diskanten för att maskera att signalen börjar bli svag och lite brusig.

från klar sändning till mörk liksom

Om det inte hjälper går den som steg 2 över i mono, glidande.
Enzo skrev:Om det inte vore nåt fel, varför jobbar de på en lösning då?
De skruvar väl på dämningsparametrarna i mjukvara, de är kanske för aggresiva, fixar de inte detta nu får ju föraren lida med detta under alla år bilen rullar. Alt antennförstärkare, det fanns ju som originaltillbehör till V70N. Man hopppas väl att bara 1% av förarna klagar.
Enzo skrev:Vilka andra moderna bilar har lösa radioapparater då, som du anser vara rimliga alternativ till dessa bilar?
Ingen, 99% av alla nybilar är precis lika kass på den fronten.

Off topic:
På min gamal Sony bilradio kan jag tex enkelt ta in DR3 från Danmark här nere där jag bor, I Volvoradion kan man knappt urskija den station ur bruset överhuvudtaget.
Har samma/liknande fel! Har skrivit i en annan tråd här på forumet och det är flera som har samma problem. Det låter skitdåligt när man lyssnar på radio. För mig låter det väldigt "mörkt/basigt", helt utan diskant. Ibland kan det låta som det skall men då endast i 1sek. Ljudet åker jojo mellan bra och dåligt.
Har varit i kontakt med Bilia (där vi köpte bilen). Dom lyssnade och kom fram till att något inte är bra. Dom kontaktade volvo som inte hade någon lösning. Dom bytte ut hela frontpanelen för att se om det hjälpte men icke. Nu när dom inte har någon lösning (varken Bilia eller Volvo) så har Volvo sagt att det är normal produktstandard och kommit med en massa skitsnack. Sista mailet jag fick från min kontaktperson på Bilia, efter jag påtalat att dom MÅSTE lösa detta annars reklamerar jag bilen!:
"Hej!

Vi har inte sagt att det är fel på ljudsystemet! vi har uppmärksammat detsamma som du själv redan påtalat, och att det är för kunden ett problem, MEN det innebär inte att bilen har ett fel!
Volvo som tillverkat bilen hänvisar till att det är normal produktstandard. Eftersom vi är återförsäljare i ledet och reparerar/ samt följer tillverkarens anvisning så innebär det att vi har samma ställningstagande som Volvo, bilen följer normal produktstandard!

Vi kan inte reparera ett fel som inte finns. Men jag har förståelse för att det kan upplevas som ett problem.
Vi på Upplands Motor kommer inte kunna hjälpa dig med detta, så länge inte Volvo säger något annat, tex med ny mjukvara etc.
Hade bilen haft ett fel så hade vi naturligtvis hjälpt dig!

Det som vi fått hänvisat från Volvo är att det skulle vara något format på ljudfiler som sänds ut via radiokanal som inte fungerar som det ska,
detta är definitivt inget som vi kan göra något åt, och dessutom en helt annan teknik som i alla fall inte jag inte bemästrar, jag vågar inte heller lägga några värderingar i detta.

Slutkontentan är att i nuläget finns det inget vi kan göra."

Det är inget fel!?!?! Det låter dåligt, flera på Bilia håller med om att det låter dåligt men det är bara ett problem, inte ett fel..... :roll:
Något format på ljudfiler som sänds ut???? Det kallas radiosignal! Tror dom att radiokanlerna sänder ut olika digitala ljudfiler?

Verkar bara vara problem med HP. Detta mail har jag också fått:
"Hej!

Jag har själv en -11 och har inte det problemet alls! Men jag har heller inte samma audio - utrustningspaket som du har på din!

Som vi talades vid om per telefon tidigare, så vitt jag vet så har vi bara uppmärksammat detta på bilar med "mellan" stereopaketet."

Så om det är fel på ett av paketen, men dom andra två funkar bra, är det då inget som är fel? Bara ett problem...?

Det är på våran V70 D3 MY11 som vi har detta problem. Har även en V70 D5 -03 och denna har inte detta problem. Låter 100ggr bättre i gamla bilen och då har den en spräckt högtalare.

Hade inne bilen på service (hos ett annat bilia) för någon månad sedan då det var lite andra saker som strulade, nämnde detta med radion och han skulle ta en titt. Blev överlycklig när han ringde och talade om att en sladd till antennen i bakluckan/bakrutan satt löst. Nu trodde han att det skulle låta bättre. Tydligen vanligt att sladdarna kan hoppa loss när dom sätter solfilm på rutan. Men tyvärr blev det inte bättre ljud.
Intressant det du skriver.Har haft min bil inne 3ggr på Upplands motor nu och Mecken sliter sitt hår.Nu ska den in igen den 19 dec och han ska ha den en heldag och felsöka.Nu ska han köra online med Volvo i Göteborg samtidigt som han grejar.Samt ta hem en helt ny radioantenn enhet och koppla upp den brevid bilen och byta över sedan och kolla hur det låter.Han har gett sig fan på att få ordning på problemet.Men det där mailet som du fick har varken Mecken fått eller jag han har iaf inte sagt det till mig iaf.Jag återkommer med resultat.
Intressant, men alla nya v70/xc70 har haft samma dassiga mottagning tycker jag.

Man kan ju köpa en egen radiomottagare och sedan koppla in den via AUX/Line IN kontakten i förvaringsutrymmet mellan stolarna. Har faktiskt övervägt det själv.
Kanglou, du har PM!

Bilen skall in på sin första service nu då det gått ett år. Skall nämna detta med Radion igen och be dom kontakta Göteborg och se om dom har någon mer info. Något fel är det och dom får lösa detta på ett eller annat sätt. Dom svar jag fått från Volvos tekniska enhet (via Bilia) är bla "kunden kan inte förvänta sig cd-kvalitet när man lyssnar på Radio i en volvo" "något format på ljudfiler som inte fungerar som det skall". Bilia försöker också med "ibland är det dålig mottagning när man är ute och kör, kan vara i dalgångar etc" Men det handlar inte om att det är dålig signal i det område jag befinner mig i. Bor i Stockholm och har bra signal. I vår andra V70 är det ALDRIG något problem med mottagning. Felet ligger någonstans i bilen, antingen antennen eller så är det fel på receivern.
DennisA skrev: I vår andra V70 är det ALDRIG något problem med mottagning. Felet ligger någonstans i bilen, antingen antennen eller så är det fel på receivern.
Så kan du inte jämföra..... Kvaliteten och känsligheten på radiomottagarna har totalt rasat i botten på senare år. I min gamla bil kan jag ratta in Danmark P3 med bra ljudkvalitet där jag bor i sydsverige, den finns inte ens att hitta i bruset på en NY V70/XC70.

Men visst, lyckas volvo fixa problemet skulle jag bli mycket glad.
umekille skrev:koppla in en antennförstärkare gjorde man förr
finns dem köpa idag?
Volvo har haft antennförstärkare som standard i flera decennium, sedan de externa antennerna försvann.
Att man behöver antennförstärkare visar ju bara att man valt en kass antenn och/eller en radio med alldeles för dålig/billig mottagare i.
VolvoB20 skrev:Att man behöver antennförstärkare visar ju bara att man valt en kass antenn och/eller en radio med alldeles för dålig/billig mottagare i.
Eller att ingen vill åka omkring med teleskopantenn?
En lagom* lång antenn mitt på taket är ju optimalt.

Min bil har f.ö. 3 radioantenner, undrar hur de mixar signalen i antennförstärkaren?

*Man skall naturligtvis justera längden när man byter station. ;-//

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]