Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Rille67
Äger en V70 2,5T-05 (Aut.+ business plus). Nu är det dags för stor service inkl. kamremsbyte. Jag var förvisso förberedd på att detta är en dyr historia men när jag idag fick "offerten" höll jag på att trilla av stolen. 13200 kr vill Bilia i Stockholmsområdet ha för detta. Då är det rabatterat med "Nice price". För denna summa erhåller jag följande:
  • Underhållsservicepak.1års/30.000 km interv.2F
    Underhållsservice 1års/30 000 km intervall
    Mjukvara styrenheter nedladdning
    Spolarvätska konc. 1 L
    Filterinsats
    Multifilter
    Alu.bricka 18x24x1
    Service uppdatering
    Castrol 0W30 SLX Pro. Longtec A5B5 5,50 Blk
    Miljöavgift Olja
    Byte tändstift
    Tändstiftsats
    Byte luftfilter motor
    Filterinsats
    Kontroll och rengörning vevhusventilation
    Packning
    Byte kamaxel- och hjälpaggregatsrem
    Kuggremsats
    Rem
    Flänsskruv
    Semsskruv
    Förbrukningsmaterial
Jag måste självfallet ringa runt. Är det väsentlig prisskillnad är jag villig att resa ca 2 tim utanför Sthlm, alltså i området Linköping, Örebro, Gävle. Någon som har en auktoriserad volvoverkstad att rekommendera?
av matzen10
Jag tror priset blir ungefär sådär med tanke på att kamremmen ska bytas. Kanske går det att kapa 1000:- totalt, men då har du ju restid/reskostnad istället.

Det brukar ju komma upp tips i trådarna om servicekostnader där användarna bor, så kanske kan du få lite mer input från någon annan. Men rent spontant så låter det inte dyrt med tanke på att kamremmen ska bytas. Fast det är mycket pengar som ska ut i ett svep.

Har du förresten kollat med Upplands motor? De finns ju även i Akalla, Hammarby (usch..), och lite varstans.
http://www.upplandsmotor.se/

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av SvenB
Du kan ringa till Skobes i Flen (12 mil från Stockholm). Den verkstaden utnyttjar jag numera. Min dotter som har en Renault och bor i Mariefred utnyttjar den också i stället för verkstaden i Strängnäs som har "Storstadspris". Det skiljer ganska mycket i pris på en service för henne. Värt att ringa och kolla.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På en -04 byter man då inte luftfilter / tändstift. Men passa på och fråga vad delarna går på så får du reda på vad själva jobbet kostar. Delarna går nog på ett par tusen.

/Kalle
av Rille67
Tack för tipset. Bilen är nu inbokad hos Skobes i Flen. 3000 kr billigare för samma jobb!

Frågan är hur det kan skilja så mycket? Jag utgår från att matrialkostnaden är densamma för Skobes och Bilia. Bilia avsatte hela dagen (8tim) för jobbet. Vet ej hur många timmar Skobes avsatt men jag behöver inte lämna den tidigt på morgonen så hela dagen är det iaf inte.

Nu är det bara hoppas att jobbet görs med samma kvalitet.
av Larzan
Har också inbokad tid i Flen.

Förmodar att det man betalar extra för i Stockholm är deras "flashiga" lokaler, säljare, administration m.m.
(förutom Tumba, Alvik då).
Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte det ganska klart, de kontrollerar och gör ren vevhusventilationen.
1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]