Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kan inte jag också få en återkallelse :| Har ett gnisslande ljud från hjälpaggregatsremmen som uppstår när motorn är varm. Känns trist om man ska behöva bekosta det själv när det ändå visar sig vara ett vanligt fel

/Kalle
Användarvisningsbild
av gooose
~Kalle~ skrev:Kan inte jag också få en återkallelse :| Har ett gnisslande ljud från hjälpaggregatsremmen som uppstår när motorn är varm. Känns trist om man ska behöva bekosta det själv när det ändå visar sig vara ett vanligt fel

/Kalle
Din rem+ remspännare borde vart bytt vid 9000 Servicen är den inte det så gör detta omg
Det är 9000 mils bytes intervall på rem+ spännare på Åm 2009
Det är 12000 mils bytes intervall på rem+ spännare på Åm2008 V70II

//Goose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar var Volvo köper sina remspännare ???

Remspännaren till kamaxelremmen gav upp efter 1 år (1500 mil) och remspännaren till aggregatremmen efter 2 år (3000 mil)

Samma levernatör som levererar styrlederna kanske som också gav upp efter 3000 mil och 2 år ???
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tog kontakt med Volvo via hemsidan "Min Volvo". Sen ringde de upp från volvoverkstan och ville boka tid för felsökning. Var in med bilen igår men han kunde inte hör något. (Hmm kanske bara jag som lyssnar för mycket??). Det hörs ingenting inne i bilen, bara vid höger hjulhus eller om man öppnar motorhuven, välisolerade bilar det här :???:

Remmen och spännaren är bytt vid 9000 mils service samt i januari byttes det igen på kampanj , då vid 11000 mil och sen dess är det bara jag som kört bilen ( nu 11600 mil). Så det är nog inte den som väsnas, hursomhelst är det bra att det finns i datorn på volvo att jag varit in på felsökning om det skulle hända något senare..

Det hörs tydlig skillnad på ljudet i höger och vänster hjulhus, lyssna själva.. Iofs var dieselvärmaren på då jag filmade.

Missljud rem S80 D5

Missljud rem S80 D5 2

Kanske bara köra tills det börjar låta mer eller så är det en egenskap att det ska låta.. Eller jag som är för känslig som sagt, men det låter inte så när motorn är kall

/Kalle
Användarvisningsbild
av apersson850
Hos den lokala Volvoverkstaden här stod en D5-motor på en pall. Remspännaren hade brutits av. Drivremmen had trasslat in sig i kamremmen.
Motorn såg hel ut på utsidan, men de sa att startmotorn orkade inte dra runt den...
av oldtimersmc
Låter spännande...
Vilket djävla skit!!!
Användarvisningsbild
av AndersP
Fråga till de som vet.
Jag fick min remspäänare utbytt i måndags på återkallelsen.
Frågade då när remspännaren ska bytas enligt serviceboken.
Meken trodde vid 9000.
Är det brukligt att den byts trots att den nu byttes redan vid 4500,som det blev ?
Och att det inte förskjuts med 4500 ?
Lite opraktiskt och riskfyllt men ändå ?
Jag kan jförståss välja själv men man vill väl följa rekommendationerna som Volvoägare :-)
Användarvisningsbild
av gooose
Oavsett när en remspännare är bytt så skall den bytas enl service intervall

ett exempel baserat på din situation om den är bytt vid 4500 mil(NU) och skall enl intervall bytas vid 9000 mil
Vem har koll på att den skall bytas vid 13500 mil ??
Om du har sålt bilen hur skall näst kommande ägare ha någon som helst aning om detta ??
Om du själv fortfarande äger bilen men har glömt detta och remspännaren havererar med rasad motor som resultat av detta Vill Du betala detta??

Byt den när det är rekommenderat att byte enl Volvos service Protokoll oavsett när den är bytt tidigare
För allas bästa.....

//Goose
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]