Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC90 D5 Sport -08 där nyckeln ej går att vrida runt. Bilen har endast gått 5000 mil så den är knappt inkörd. Jag har googlat och läst att en del haft liknande problem. Dock inte sett någon med en nyare bil och detta problem.

Nyckeln går till läge 1 där radion etc går på. Dock inte längre. Känns som om startspärren ligger i. Låset har aldrig gått trögt förut och bilen har aldrig haft minsta problem. Det är väldens bästa bil, fram till nu:-)

Saker jag kollat:

- Alla säkringar

- Kollat så att rattlåset inte ligger i

- Smort låset samt även bankat lite och ruckat mycket med nyckeln.

- Provat båda nycklarna

- Ruckat på bilen fram och tillbaka för att se om P-läge kanske inte riktigt ligger i. Växelföraren ligger i p-läge men går inte att rubba

- Batteriet är starkt

Någon som har en bra ide innan jag beställer bärgning via Volvo Assistans? Känns som det är något skitfel eftersom allt annat fungerar som vanligt.
Här är några V70N som haft detta problem. De var MY07, MY08 och MY02. Är väl samma tändningslås på V70N och XC90?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=59163
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=4852
Tack för svaret. Det ser onekligen ut som om det är tändningslåset. Det rör sig inte om några stora pengar om så är fallet men jag tycker det är svagt att en bil som kostar 500 k och är just inkörd kan ha problem med detta. Det blir garanterat något jag tar upp med Volvo.
Uppdatering: Efter mycket smörjande, ruckande och lite hamrande utan framgång beställde jag idag bärgning via Volvo Assistans. Jag ringde till mitt serviceställe, Upplands Motor Hammarby Sjöstad, och de kunde reparera bilen i morgon. Beställde även en hyrbil.

Bärgaren anlände och han visste precis vad det rörde sig om. Efter 15 minuters jobb där han sprutade in ett speciellt smörjmendel och vred på nyckeln med en tång, och en hel del kraft, så var låset som nytt igen.

Enligt bärgaren så händer detta ungefär var 1000 gång man använder bilen. Låset är inte utnött men något hakar upp sig. Volvo verkar ha satt in något skitlås från USA eller Kina. Bärgaren berättade att detta ordnar de dagligen och att de endast behöver bärga bilen 10% av gångerna. I övriga fall fungerar låset fint i flera år framåt.

Jag kommer att byta lås inom kort och ta en liten pratstund med Volvo.
Vet du möjligen vad det var för smörjmedel bärgaren använde?
Har nämligen liknande problem på min V70.
Sådana där var 1000e gång fel är de mest mentalt påfrestande fel man kan ha enligt mig, varje gång det är skitdåligt väder eller man har ont om tid till något viktigt så gnager känslan i magen att den HÄR gången får det inte krångla.
Vet tyvärr inte vilket smörjmedel det var. Slarvigt av mig att inte kolla men kidsen skulle till skolan etc. Ett fel som detta verkar vara slarvig konstruktion. Ska inte behöva hända.

Kollade med verkstad idag och byte av lås skulle kosta 5 000. Tydligen fanns det även någon slags vajer som då skulle kosta ytterligare 3 000. Jag ska kolla detta med Volvo. Låter alldeles för dyrt IMHO.

Någon som bytt tändningslås på en relativt ny XC90?
Monterade just tändningslås när jag jobbade på Pv.
Jag utgår från att din bil har automat. Det du kan testa är att från tändningslåset går en svart vajer(tror den var svart) tryck lite på den så att den hamnar i olika lägen.
Just felet med att man inte kunde röra växelväljaren var det absolut vanligaste felet på xc90 på min bana, 9/10 gånger löste man det genom att trycka lite på vajern.

Adventuredad skrev:Vet tyvärr inte vilket smörjmedel det var. Slarvigt av mig att inte kolla men kidsen skulle till skolan etc. Ett fel som detta verkar vara slarvig konstruktion. Ska inte behöva hända.

Kollade med verkstad idag och byte av lås skulle kosta 5 000. Tydligen fanns det även någon slags vajer som då skulle kosta ytterligare 3 000. Jag ska kolla detta med Volvo. Låter alldeles för dyrt IMHO.

Någon som bytt tändningslås på en relativt ny XC90?
Ja den går inte att missa, sitter i tändningslåset. Du ser den nog utan att montera bort något om du tittar in under panelen(eller vad man skall kalla den under ratten)
Vajern går sen till växelväljaren, med den felaktiga "vinkel" på vajern, uppstod kanske ca 20-30 cm från tändningslåset. Så testa att tryck på den så att den hamnar i olika lägen.
Adventuredad skrev:Tack för info. Jag har inte skruvat isär något ännu. Är vajern enkel att hitta?

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]