Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Prahl
Tja,

Har en B230FK med en GIK turbo (+300hk) + BSR Chip.
Går helt ok, när man skruvat ner laddtrycket till 0.8
1.1 rasade ju mina fina M90 och sprängde orginalkopplingen bla.
Men kul var det.. :lol:

Vad skall man säga, bytte nu alla främre packboxar pga läckage mest från agregataxeln.
Ny kamrem och övriga remmar. Nu så, skall den hålla ett tag tänkte jag,
Upptäckte då att oljetråget var igenomrostat, det droppade lite från en rostfläck över styrservoslangarna.
Som också var upprostade, även styrväxel var sönderärgad där styrservorören ansluts (typ inga gängor kvar).
Grrrr.. , Ajaa fick tack i en gammal styrväxel från en polisbil med kort utväxling och 2 bra rör för 1000 kr.

Blev helt tagen på sängen, men ville bara varna er som har 95+, kolla trågen innan det är för sent.
Problemen finns inte på tidigare modeller, kan vara färgen eller något.

Har pratat med en volvoanställd som tillverkade trågen i olofström som inte alls var förvånad
färdigpressade oljetråg stog ute i kallutrymme över nätter/helger. Rengjordes från rost med saltsyra
och skickades till lack. Dom var alltså helt rostiga innan denna process. Rengör man rost med syra
så startar rostprocessen igen ganska omgående när man lyfter ur objektet ur syrabadet.

För övrigt är ju trågen samma B21(Ej turbo)B23/B230 .. Så inga problem att få tag i ett nytt.
Skall ge mig på det imorgon, om nedre sprängkåpan är blöt innanför så lyfter jag motorn och
byter även bakre vevpackboxen och kollar lamellerna.

Roligt värre. :evil:
av bmvictor56
Jag har en 96 LTT, såg att mitt oljetråg också har en hel del rost, inget läckage ännu dock. Kommer man åt att byta tråget utan att lyfta ur motorn? Ser trångt ut. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av White
bmvictor56 skrev:Jag har en 96 LTT, såg att mitt oljetråg också har en hel del rost, inget läckage ännu dock. Kommer man åt att byta tråget utan att lyfta ur motorn? Ser trångt ut. Tacksam för tips.
Skulle aldrig kunna tro att du får ut tråget utan att lyfta motorn en smula! Vet dock inte om du behöver släppa lådan från motorn
eller det kanska räcker att släppa motor och växellådskuddarna och lyfta upp det hela en liten bit om det går?
av bmvictor56
White, tack för svar! Om det går att byta tråget genom att lyfta hela paketet en bit så är det ju hanterbart. Mindre kul om man måste ur med motorn? Finns det någon som har gjort denna operation?
av bmvictor56
Har nu gjort oljetrågsbytet under helgen. Om någon funderar på samma jobb kan jag meddela att det inte fanns en chans att få bort tråget bara genom att lyfta motorn. Även framvagnsbalken fick lossas och sänkas ner en bra bit innan det var möjligt att lirka ur oljepumpens pickup ur öppningen i skvalpplåten så att tråget kunde tas bort.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]