Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
#592488
Har nyss kopplat in Xenonljus på helljuset på min V70 -99. Varför måste ballasterna sitta fast? Mina gör inte det för tillfället.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#592489
Vem är det som säger att de måste det?
Det är ju klart att det inte är bra om de skramlar runt eftersom det lätt blir lapp vid kablanslutningar eller kontakter skulle jag kunna tänka mig.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#592498
Tomas88 skrev:Vem är det som säger att de måste det?
Det är ju klart att det inte är bra om de skramlar runt eftersom det lätt blir lapp vid kablanslutningar eller kontakter skulle jag kunna tänka mig.
Ok. Kommer såklart klamma fast dem men när Xenon var nytt verkade det vara livsviktigt att de var bultade i karossen...
Användarvisningsbild
av Camel
#592501
ÄRRet skrev:Ok. Kommer såklart klamma fast dem men när Xenon var nytt verkade det vara livsviktigt att de var bultade i karossen...
På vissa ballaster är det en fördel om metallhöljet ligger mot karossen av två skäl: störningar kan dämpas något bättre och kylningen kan bli bättre. Men det är olika och på de flesta ballaster kvittar det och funktionen påverkas inte. Oftast är det dessutom svårt att hitta en plan yta så det verkligen blir kylning.

Se till att de sitter fast så att de inte kommer ur läge, vibrerar eller kommer emot något som rör sig i motorrummet. Det är huvudsaken.
Användarvisningsbild
av Nexus
#593082
Har ena min ligger framför batteriet och den andra vid spolarburkspåfyllningen. De sitter ej fastskruvade utan lite inkilade så de ej ska ligga skrammla. har fungerar utan problem......
Användarvisningsbild
av Ticken
#593115
Samma här. Bara att sätta fast dom på lämligt sätt. Det enda man bör ta hänsyn till att du inte har något som skramlar runt.

/Ticken
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#597206
Ett tilläg:
Köpte ett nytt kit på 55W med speedstarter. Kopplar in och ena sidan är död! Får en ny lampa med posten för jag är övertygad om att den är trasig! Ja va säger man :oops: . Fick ny lampa och kopplar glatt in den. Visslar fortfarande en glad trudelutt när jag tänder upp och ser att det fortfarande är enögt i fronten! Slår igen huven så alla 4 däck punkterades (nästan). Upp och tokgoogla på Can-Bus problemlösare men blev efter ett tag alltmer säker på att jag icke har det förutom till motorstyrning. Ner igen och testade den gamla (trasiga) lampan direkt på batteriet med ballast. Lyste upp hela garaget! Kopplar isär kablaget och ser då att den breda kontakten passar på två sätt, dvs plus- och minus kan skiftas. Plug-and play...nja. Kopplade in kontakterna och den breda på rätt sätt och voila! Varde ljus! Nästa gång nåt ska kopplas ska jag syna ordentligt innan jag prövar funktionen. Tur att både lampa och ballast tålde att provas felkopplade!
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]