Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nordjämten
Tjenare alla volvoägare och annat löst folk som läser detta! ;)

I våras fick jag min första bil, en blå Volvo 245 GLT med B230E motor från 1985. Den är i dagsläget i någorlunda bra skick, men det finns som vanligt en del jobb kvar på henne där bland annat byte av bromsbelägg, eventuellt skivorna, radio (original), högtalare (bara en fungerande i bilen i dagsläget), den bakre vindrutetorkaren, låset på höger framdörr där nån försökt ta sig in i bilen, nedsuttet förarsäte samt ett regnvattenläckage vid pedalerna osv.

Bilen fick jag av farfar och den är genomgången av ena farbrorn som åtgärdat underredets rostangrepp för ungefär tio år sedan. Jag har även renoverat generatorn mha en bilmekselektriker, luftat bromsarna, bytt bränslepumpsrelä osv. osv. så jag har spenderat en del pengar på henne redan, men eftersom att det är en riktig och pålitlig bil så tycker jag att hon helt klart är värd allt detta. :)

Bild
Skönheten i hennes största prakt.

Min första fråga; vilken typ av bromsbelägg är det jag ska köpa? ATE eller Girling, hittar ingen information inuti bilen...
Tack på förhand, Nordjämten.
av Amarace
Så du har hittat hit också :)

Vilka belägg du ska ha måste du kolla själv :)

Ska sitta en klisteretikett på passagerarsidan (B-stolpe/dörr) där det står lite saker, och just bromsarna är en, 1 betyder Girling, 2 betyder ATE.

Men fram är det garanterat Girling, har aldrig sett ATE sedan 70-talet fram, bak däremot kan det sitta endera ATE eller Girling.

Är klisterlappen borta så kan du kolla på bromsarna, hur klossarna sitter fast, är det en sprint som hålls fast med en "Hårnål" så är det Girling, är låsningen en hylsa på sprinten som slås fast o låser i oket är det ATE. (Hårnål = Girling, Ingne hårnål = ATE)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ditt läckage kan komma från en ventilationslucka som sitter bredvid ditt vänsterben i sidopanelen . Tror faktiskt att du har en likadan ventilationslucka på passagerarsidan också. Dom där luckorna är lätt att glömma att stänga och ibland så läcker dom även om dom är stängda.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Fluffen skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... te+girling

Väldigt pålitliga packåsnor, lite kärlek och enklare omvårdnad så går de länge.
En uppsättning kedjor och ordentlig bogserlina så kan du ta dig an skogsvägarna sen. :D :wink:

Välkommen hit till forumet, hoppas du kommer trivas. :-)-)
Men för h-vete! Jag har ju sökt... :oops: :mrgreen: Tack!

Och snökedjor står som prio två för tillfället, en stel bogserlina finns redan i bagaget tillsammans med brandsläckare, förstahjälpenkudde osv... :)
Amarace skrev:Så du har hittat hit också :)

Ska sitta en klisteretikett på passagerarsidan (B-stolpe/dörr) där det står lite saker, och just bromsarna är en, 1 betyder Girling, 2 betyder ATE.

Men fram är det garanterat Girling, har aldrig sett ATE sedan 70-talet fram, bak däremot kan det sitta endera ATE eller Girling.

Är klisterlappen borta så kan du kolla på bromsarna, hur klossarna sitter fast, är det en sprint som hålls fast med en "Hårnål" så är det Girling, är låsningen en hylsa på sprinten som slås fast o låser i oket är det ATE. (Hårnål = Girling, Ingne hårnål = ATE)
Jo, när man liks vart utkastad av Robban så måste man ju hitta på nått annat att göra på dagarna... :mrgreen:

Det är uppfattat, skall ta en titt på dom senare idag, dock så har jag redan kollat på alla ställen min röda Haynesbok säger att denna berörda lapp ska finnas och till dags datum gått bet.
gnestakalle skrev:Ditt läckage kan komma från en ventilationslucka som sitter bredvid ditt vänsterben i sidopanelen . Tror faktiskt att du har en likadan ventilationslucka på passagerarsidan också. Dom där luckorna är lätt att glömma att stänga och ibland så läcker dom även om dom är stängda.

Mvh GK
Ok, skall ta och kolla detta också så småningom. Behöver man riva mycket för att se luckan? Tack! :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du ser när du tittar in i jämnhöjd med stolsitsen, du måste alltså befinna dig utanför bilen och sticka in huvudet. Då skall du se ett plastgaller och en spak som öppnar och stänger detta spjäll. Behöver du komma åt själva spjälluckan så får du demontera sidopanelen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
Här blir du inte utkastad i första taget iallafall, lite högre till tak här och hänglåset används inte lika flitigt som på vissa andra ställen, tycker jag. :roll:
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Amarace skrev:Så du har hittat hit också :)

Efter att jag hissat upp bilen mha värdelös original domkraft och frusit medans jag monterat dit hjulet igen så hittade jag faktiskt lappen i bagageutrymmet (eller rättare sagt luckan ner till extrautrymmet)... På bromsoket var det svårtydligt och eftersom jag enbart innehar en teoretisk gymnasieutbildning än så länge så fattade jag inte särskilt mycket när jag väl stod där på knäna och fånglodde, så jag monterade dit hjulet igen... :lol: På lappen står det dock 1, dvs Girling... Nu ska jag bara beställa dylika bromsklossar till åbäket. :)

Bromsskivorna såg någorlunda fin ut, skall dock rådfråga min käre far hur han tycker att dom ser ut innan jag beställer. Tack än en gång!

Återkommer i frågan om luckan i sidopanelen.
Mvh
Senast redigerad av 2 Nordjämten, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Fluffen skrev:Här blir du inte utkastad i första taget iallafall, lite högre till tak här och hänglåset används inte lika flitigt som på vissa andra ställen, tycker jag. :roll:
Näe, dock så har jag ju varit på forumet ifråga sedan 2007, så lite dumheter har man väl kanske bidragit med som man ångrar så här i efterhand. Får väl se hur det blir... ;)

Hur som, mae råkes!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal