Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev: Om 20 år är det knappast bilstereon som känns mest föråldrad, det törs jag nästan garantera.
Det går mycket fortare än så, jag har ryggat tillbaka från riktigt fina BMW bilar jag tänk köpa som beganade och så sitter det en kasettspelare i instrumentbrädan :-O) :-O) :-O) . Inte en chans att jag köper den billen som beggad.... då ska det åtminstone vara 50.000 avslag på priset.
Då slipper du nog köpa den bilen.

Att du ens kan köpa en bil alls, jag menar, du kommer inte att kunna köra din MY10 på el och ladda den från eluttaget om några år, när det säljs såna bilar.

Shame on Volvo som inte bygger modulära motorer!

Jag har en fråga till dig, med tanke på att du inte gör något annat än att klaga på Volvo, varför valde du överhuvudtaget en ny Volvo? Det finns fullt med asiatiska tillverkare som har vanliga stereoanläggningar. De tyska tillverkarna har ju samma typ som Volvo, så de går ju bort.

Men säg till när du ska byta bil. Jag ger gärna 50 under listpris då för den då eftersom den inte har utbyggbar stereo, så skicka ett PM bara!

Dessutom, det kostar en bråkdel av 50 papp att byta BMWs kassettspelare till motsvarande CD-spelare, så har du fått nån uppgift på 50 papp så är det nog nån som försöker lura dig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosa
Enzo skrev:Jag syftade mer på integreringen av ljudanläggningen. Sedan är det ju faktiskt så, man får ju mer för pengarna om de stoppar in grejerna direkt från fabriken. Och de allra flesta är ju nöjda med det som de får med. Det är trots allt en ganska liten del som håller på att byta prylar jämt och ständigt.

Men, menar du att sonen inte kan stoppa in en glasspinne i en, låt oss säga Pioneer CD-spelare?
Skillnaden är att om det rör sig om en eftermarknads-HU så kan jag i stor utsträckning välja vad jag vill betala för att få en fungerande spelare igen. :)
Enzo skrev: Jag har ännu inte, på 25 år, haft det problemet iofs, och jag har heller aldrig bytt stereo i bilen under den tid jag haft en bil, så i ärlighetens namn, jag tror det här är ett icke-problem för majoriteten av bilägarna. Och skulle jag köpa en 20 år gammal bil idag, låt oss säga en 92ans 945a med en imonterad stereo, en Clarion CD-spelare. Inte fasen skulle jag plocka i ett avancerat multimediasystem i den bilen, med skärmar bak, integrerad navigation etc etc... jag skulle rulla på med det som satt i, och det tror jag majoriteten av dem som köper vad i sammanhanget får anses vara värdelösa bilar, med betoning på att inte ha något monetärt värde (typ 5000 spänn).
Hade faktiskt nån tråd här på forumet i åtanke, grabben hade petat in nåt i stereon. Hör förvisso inte vanligheterna.

Jag har bytt stereoanläggningar i alla mina tidigare bilar, nuvarande är den första där original-HU:n fått sitta kvar, verkar dock bli ändring på det snart. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om man så vill kan man utan några större problem byta ut hela anläggningen i en 945:a, jag kan stoppa i vilken stereo som helst. Framförallt om stereon hängt med i nästan 20 år så är det inte omöjligt att den faktiskt går sönder och jag kan då välja att stoppa i billigast möjliga eller det absolut dyraste, jag har ett val.
En 20 år gammal V70II misstänker jag kommer att bli en hel del dyrare att göra samma manöver på, å andra sidan hinner det ske mycket på 20 år.

Integrerat vs icke integrerat har givetvis olika fördelar, personligen är jag glad att stereon i min V70N inte är fullt integrerad av den enkla anledningen att den börjar få problem med att läsa skivor. Därav min undran över vad det kostar om det börjar krångla för risken är ju att Volvo även sparat in på stereokomponenterna i den vilda jakten på pengar vilket inte brukar göra några underverk för livslängden. :)

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så jag kan gå med på att delar av anläggningen är integrerad i bilens system men när man till och med tvingar en kund som vill ha sub till, i det här fallet, den största anläggningen så är helt plötsligt subben i stort sett integrerad också fast man får ju betala för den som ett tillbehör. Och det har dessutom funnits som ett tillbehör till HP så sent som för MY11 vad jag förstått. ??:-/
Hade kanske varit bättre om PS innehåller sub och sub inte ens fanns som ett extraval, hade nog stuckit lite mindre i ögonen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Shame on Volvo som inte bygger modulära motorer!
Ser inte likheten alls, min gamla båtmotor och veteranbubblan går båda två fortfarande alldeles utmärk att tanka vid pumpen trots 40 år ålder. Motorerna verkar ha ungerfär samma livscykler som fordonen de sitter i, och i den hastighet som alternaiva bränslen kommer fram, Otto-motorn har ju nu funnits i +100 år i sin grundkonstruktion. Även elmotorer har ju funnits i +100 år.

På underhållningselektronikens sida har det dock gått rasande mycket fortare, ingen använder ju Svartvit TV, analog TV sändning, kassetspelare, NMT telefon osv.
Enzo skrev: Jag har en fråga till dig, med tanke på att du inte gör något annat än att klaga på Volvo, varför valde du överhuvudtaget en ny Volvo? !
Enkelt, Därför att jag tycker att Volvon är en alldeles utmärkt bil som har leverat absolut mest "Bang for the Buck" i jämförelse med både tyska och asiatiska bilar. Men det gör ju inte att jag tycker att allt är guld och gröna skogar för det. Att hårdintgrera stereon är lika dumt ovasett bilmärke, dessutom var ju Toyota, Mazda, Honda mfl först ut med denna galenskap.
Enzo skrev: Men säg till när du ska byta bil. Jag ger gärna 50 under listpris då för den då eftersom den inte har utbyggbar stereo, så skicka ett PM bara!!
Jag äger inte denna bilen utan den är på leasing just pga att jag tycket det var svårt att veta om jag vill äga en sådan här sak som inte kan uppgraderas i längden.
Enzo skrev: Dessutom, det kostar en bråkdel av 50 papp att byta BMWs kassettspelare till motsvarande CD-spelare, så har du fått nån uppgift på 50 papp så är det nog nån som försöker lura dig. :mrgreen:
För mig var det ointressat att köpa bilen för jag orkar inte börja krångla med att ens försöka fundera ut hur en uppgradering skall gå till när man har spritt ut sterons knappar, displayer och spelare över hela panaelen och dessutom använder displayen från allt från radio till bilinställningar.
av Enzo
Ja men så är det ju med många tillval, man måste ha läder och elstyrd stol för att få ventilation, man måste välja en liten bil för att få en cab, man måste välja en stor motor för att få AWD.

Det hela är väl helt enkelt att Volvo tjänar mer på detta. Det är sannolikt ett fåtal som kör på standardstereo och väljer till sub, de flesta köper nog heller HP t.ex., och då anpassar sig företaget till det. De kanske ser hur stor andel av HP-förare som valde till sub kontra PS som valde till sub etc etc. Det finns säkert många anledningar, men i det hela taget så är det ju bara att tugga i sig, ingen tvingar ju någon att köpa en Volvo.

Jag själva kör 3-4 år med varje bil och har i ärlighetens namn aldrig känt behov av att uppdatera ljudanläggningen. Vad gäller multimedia så har jag lösa 8-tums skärmar med egna dvd/USB-läsare till ungarna, kostar några tusen. Som jag kan flytta mellan bilar. Visst, det kanske skulle gå att ordna en modulär lösning, men jag misstänker att den skulle bli dyrare än dagens, vilket medför att jag, som inte behöver det, får betala mer - så jag är i så fall rätt nöjd.

Jag är övertygad om att du kan köpa en lös CD-spelare till bilen till lägre kostnad än en ny huvudenhet i bra klass, så sannolikt blir det billigare att laga ändå för dig ;)
Bosa skrev:
Enzo skrev:Jag syftade mer på integreringen av ljudanläggningen. Sedan är det ju faktiskt så, man får ju mer för pengarna om de stoppar in grejerna direkt från fabriken. Och de allra flesta är ju nöjda med det som de får med. Det är trots allt en ganska liten del som håller på att byta prylar jämt och ständigt.

Men, menar du att sonen inte kan stoppa in en glasspinne i en, låt oss säga Pioneer CD-spelare?
Skillnaden är att om det rör sig om en eftermarknads-HU så kan jag i stor utsträckning välja vad jag vill betala för att få en fungerande spelare igen. :)

Men återigen, ingen tvingar någon att köpa volvo, vill man absolut ha en liten stereo med sub, får man välja välja en annan bil. Eller montera en eftermarknadssub, det finns ju en del lösningar, även om det inte blir original, men det är ju tydligen inte vad man eftersträvar.

För min del tycker jag integrationen överväger möjligheten att uppgradera själv och man får ju dessutom mer för pengarna.
Finns ju inte en sportmössa att t.ex. 4000 spänn (som HP kostar) skulle räcka till prylar och montering som ger likvärdigt ljud.

Sedan är det nog inga större problem att riva ut den fabriksmonterade enheten, högtalarna i dörrarna etc och montera nåt eget om man vill, det är väl bara att göra.
av oldtimersmc
[quote="Bosa"][quote="Enzo"]
Hade faktiskt nån tråd här på forumet i åtanke, grabben hade petat in nåt i stereon. Hör förvisso inte vanligheterna.

Jag har också läst den tråden :)
Min grabb han stoppade in näven i den gamla VHS:en ich tryckte på ejekt han var 1 år ich skrek son en gris jag rusade tit med största mejseln och sen hade jag ingen video...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Vänta bara tills volvo börjar med elbilar då jävar skall ni få se på protektionism, en ny batteri satts kommer att kosta som en ny bil.
Jag kommer inte att köpa en elbil om det inte blir en vettig batteristandard.
När batterierna lägger av då är det bara att knacka in rutorna och kompostera bilen på stället...
av Omek
Camel skrev:
Bosa skrev: 2. Kanske mjukvaran på något sätt sänker inflytandet av vissa frekvenser till bakhögtalarna som skulle orsaka distorsion i dessa men som subben ändå är tillräckligt känslig för, alltså en sorts EQ?
Ett högtalarelement återger den signal som den får..
Hur den återger signalen beror på dess fysikaliska möjligheter.

Skickar du en signal till ett element som saknar möjlighet att reproducera detta så gör den helt enkelt inte det.
Den kommer inte att förvränga och försöka sig på något den inte kan för det kan den inte.

Det du ev. pratar om är delningsfrekvens och kanske lämpliga arbetsområden.

Mjukvaran är förmodligen som vilken annan mjukvara som helst och till för att presentera en ny 'medlem' i nätverket.

Att det sen och ev. upplevs låta bättre beror mest troligt på att man inte upplevs behöva pressa övrigt system på samma nivå.

Och varför vissa förkastar högnivån förstår jag öht. inte.
Det kanske någon kan utveckla med fokus på ljudet idag.
Användarvisningsbild
av Camel
Omek skrev:Mjukvaran är förmodligen som vilken annan mjukvara som helst och till för att presentera en ny 'medlem' i nätverket.
Nej, något nätverk fär subben på V70N finns inte. Subben är kopplad direkt på högnivå och inget annat. Mjukvaran som finns och som Bosa skriver om informerar huvudenheten att en sub finns, se "dolda menyer". Mjukvaran är inte nödvändig för att subben ska fungera men har enligt tyska forum något med ljudprofilen att göra. För min del har högnivå fungerat bra när jag installerat ljudsystem i äldre bilar.

Dolda menyer:
http://s60r.fadainc.com/tips/Audio_Syst ... _Menus.pdf

Tyskt forum:
http://www.volvopower.de/cgi-bin/yabb2/ ... 1317559560

Deshalb ist es relativ wichtig, die richtige Software in die HUs ein zu spielen. "Software" sind hier dann eher angepasste "Soundprofile".

....und jetzt ist auch die entsprechende Software eingespielt worden.
Hallo nochmal!
Nach den ersten Hörproben kann ich auf jeden Fall eine Klangverbesserung (inklusive angehenden Tinitus ) feststellen.Die Bässe kommen jetzt sehr klar und sauber und das allgemeine Klangbild vor allem im Dolby-Mode ist absolut spitze!
Ich hab den Eindruck, dass an den Tür-LS die tiefen Frequenzen jetzt nicht mehr so stark anliegen. Dadurch kann das der Sub bei sehr hohen Lautstärken mehr oder weiniger alleine locker durchziehen und in den Türen ballert es nicht mehr ganz so dolle ...ist aber wie gesagt mein Empfinden und vielleicht spielen mir meine Ohren auch nur ein Schnippchen, aber egal - Hauptsache es klingt gut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Omek skrev:Och varför vissa förkastar högnivån förstår jag öht. inte.
Det kanske någon kan utveckla med fokus på ljudet idag.
Har redan gjort det flera ggr.... snabbsammanfattning:

-Förstärkarna adderar brus och olinjäritet, de är class D för övrigt i V70II

-Man vill dela signalen innan förstärkarna så de inte belastas av frekvenser som de ändå inte ska återge, det blir bara onödig dist.

-Man kan inte använda aktiva filter utan tvingas till klumpiga passiva filter

-Slutstegen generar ofta "ploppar" som du slipper på lågnivå

-Högtalare som hänger på högnivån generar signal bakvägen pga egen rörelsemassa som slutsteget dämpfaktor måste hålla imot för att de inte ska föras över via adaptern

-Man vill signalbehandla innan slutstegen.

-Volvostereon singalbehandlar signalerna som går ut genom slustegen, det får du in i högnivåadaptern, det vill du inte du vill ha en "ren" lågnivåsignal att jobba med.

Visst fasiken går det att använda högnivå, men det är ju grymt mycket nedköp tycket jag, när en lågnivåutgång kostat max 5 kr i prodution.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:För min del tycker jag integrationen överväger möjligheten att uppgradera själv och man får ju dessutom mer för pengarna.
Finns ju inte en sportmössa att t.ex. 4000 spänn (som HP kostar) skulle räcka till prylar och montering som ger likvärdigt ljud.
Enligt uppgift kostar originalstereon 15.000 i grundutförande, huvudenhet, displayer, styrningar, nätverk, förstärkare, högtalar kablar osv,

HP adderar 4000, dvs 19.000

Sen kostar sub+PS 22.000 kr. Så totalpriset för stereon med sub i bilen 37.000 kr om man frågar volvo.

Man kan ju inte köpa bilen utan grundstereon så det var en uppskattning hur mycket köparen betalar för grundstereon.

Jag tycker underhållningslektronik är rätt billigt idag med all prispress som finns och för 37.000 kr kan man få duktigt bra ljud. Att hårdintegrera sakerna i bilen gör att man i detta fallet kan få mycket högre marginal och plocka ut en rejäl vinst vilket annars varit omöjligt genom att effektivt blockera eftermarknadslösningar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det där är (kanske fuktpåverkat) h[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]