Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
Har plockat ner tanken på min 940 turbo och plockat ur pumpen från tanken.
I en av farsan skrotlådor hittade jag en ny pump ( original i kartong!) till en 740 -91 med b230F.
Dock ser det pumpen lite annorlunda ut med någon extra mässingshistoria på utloppet ( regulator? ) skulle den gå att använda?
Lite pill kan man räkna med om det är gratis :-)
Användarvisningsbild
av Bäckis
toorop skrev:prova
Jo.
Men det är ju inte så kul att plocka ur allt sen igen....
Någon som vet vad det kan vara för skillnad på de olika för pumparna?
Kan det tom vara så att den från 740:n inte är någon förpump utan en huvudpump monterad i tanken?
Och vad är mässingsgrejen på utloppet till?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du ingen möjlighet att lägga upp en bild på pumpen. Jag misstänker att det är en tryckpump som skall vara monterad under bilen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bäckis
gnestakalle skrev:Har du ingen möjlighet att lägga upp en bild på pumpen. Jag misstänker att det är en tryckpump som skall vara monterad under bilen.

Mvh GK
Kan mycket väl vara en tryckpump. dock är den för nedsänkning i tanken för den är nästan helt identisk med den gamla förutom mässingsdelen.
Det sitter även ett trådfilter av mässing på den nya pumpen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Pumpen är då med stor säkerhet en pump för en 740 med Regina insprutningssystem och då är den för tankmontage. 740 med Regina har bara pump i tanken. Är inte helt insatt i den pumpens konstruktion men ofta är det så att system med tryckpumpen i tanken har en pump som är två pumpar i en den första matar den andra och då brukar den första pumpdelen vara av impellertyp och tryckdelen av kuggtyp., Mässingsbiten kan vara en backventil.
Har du två pumpar i din bil, alltså en i tanken och en under bilen?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bäckis
Japp. en i tanken och en under.
Nu vet jag vad mässings delen är, tror jag, den ska troligen ta upp tryckstötar.
jag ska prova att sätta ihop grejerna och skarva i en längre matar ledning och provköra.
flyttade bara över pumpen, inte mässingsdelen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, tryckstötar.

Antagligen körde jag med reginapump i min gamla 740 med E-motor, hittade en tankarmatur och slängde i och tänkte inte mer på det. Ett par år senare hade jag läckage på avgasröret så jag körde upp på lyften med motorn igång för att kolla var. Slängde en blick på pumpen och såg att ena kabeln var av. Blev stående där en stund och tittade fram och tillbaka; Ja, motorn igång, kabeln av, motorn igång, kabeln av. Och ful och ärgig var den, så jag hade kört på bara den i tanken rätt länge.

I alla fall, det verkar gå bra att köra med tryckpump i stället för förpump, men bränsleledningen från tanken kanske inte är gjord för det...
Användarvisningsbild
av Bäckis
Sparkz skrev:Japp, tryckstötar.

Antagligen körde jag med reginapump i min gamla 740 med E-motor, hittade en tankarmatur och slängde i och tänkte inte mer på det. Ett par år senare hade jag läckage på avgasröret så jag körde upp på lyften med motorn igång för att kolla var. Slängde en blick på pumpen och såg att ena kabeln var av. Blev stående där en stund och tittade fram och tillbaka; Ja, motorn igång, kabeln av, motorn igång, kabeln av. Och ful och ärgig var den, så jag hade kört på bara den i tanken rätt länge.

I alla fall, det verkar gå bra att köra med tryckpump i stället för förpump, men bränsleledningen från tanken kanske inte är gjord för det...
Jo nu har jag kört tretti mil ( hade följebil om det skulle gå åt helvete :-) ) , skruva loss locket när jag kom hem och kollade läckor men det verkar funka.
var nere på reserven och inte tillstymmelse till hackande motor, det var ju bra med ett fel mindre :-)

Hej. 255 45 20 michelin primacy , 2,7 bar Hur upp[…]

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]