Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hejsan

Min Meckargubbe kan inte koppla upp sej mot bilen och ladda in nya programvaror. Han har något problem med VADIS/VIDA vad de nu heter idag.

Han skulle prova ta bort funktionen att bakrutetorkaren drar ett svep när man lägger i backen, men det gick inte. Sen skulle dom prova att uppdatera mjukvaran för växellådan, och det gick inte heller.

Dom har lyckats koppla upp sej mot äldre V70 dvs -02 och -03, men inte mot min -05.

Dock så tror jag inte att gubbarn där är så kunniga inom det här med datorer och dom prylarna. Men jag har ju inte sett grejerna så jag kan ju inte säga något själv heller.
Användarvisningsbild
av CarMan
kan ingen fixa mer smilisar?, jag sakner en intresse flaga :wink:
av Frigge
Det är ju fullständigt omöjligt att säga varför dom inte kan "koppla upp sig" mot din bil. Dom har säkert en data avd som kan lösa det problemet.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
haxpet skrev:Och du har ingen idé på vad det kan vara?
OK, det var en fråga?

hur löd frågan?

jag trode du bara berätta om bagens händlese.
av haxpet
Det var väl lite både och.

Men det var nog samtidigt en fråga om varför dom inte kan koppla upp sej mot bilen.

Dom säger att det ska komma en uppdatering som ska fixa det här problemet, men det har dom sagt ett bra tag nu.

Men jag har ju läst att andra här på forumet lyckas ju ändra program i sina bilar på sina verkstäder.
Användarvisningsbild
av CarMan
haxpet skrev:Det var väl lite både och.

Men det var nog samtidigt en fråga om varför dom inte kan koppla upp sej mot bilen.

Dom säger att det ska komma en uppdatering som ska fixa det här problemet, men det har dom sagt ett bra tag nu.

Men jag har ju läst att andra här på forumet lyckas ju ändra program i sina bilar på sina verkstäder.
kan ju vara flera olika orsaker!
allt från hardvaru problem i din bil, till hård eller mjukvaru problem med deras utrustning, eller bara handhavande fel.

jag skulle het enkelt börjat med att starta din bil & sen läst ut den.
Användarvisningsbild
av elmuppo
haxpet skrev:Hejsan

Min Meckargubbe kan inte koppla upp sej mot bilen och ladda in nya programvaror. Han har något problem med VADIS/VIDA vad de nu heter idag.

Han skulle prova ta bort funktionen att bakrutetorkaren drar ett svep när man lägger i backen, men det gick inte. Sen skulle dom prova att uppdatera mjukvaran för växellådan, och det gick inte heller.

Dom har lyckats koppla upp sej mot äldre V70 dvs -02 och -03, men inte mot min -05.

Dock så tror jag inte att gubbarn där är så kunniga inom det här med datorer och dom prylarna. Men jag har ju inte sett grejerna så jag kan ju inte säga något själv heller.
Troligen fel mjukvara i deras VCT2000. Man måste uppdatera den för att den ska funka med MY05. Troligen har de missat det.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
cad var det för verksta? dom kanske har flera VIDA io försig, för dom borde ju ha kopplat upp sig på många bilar sedan MY05
av haxpet
Jag kom just på en sak. När jag köpte bilen så bytte dom ju språk i den, från finska till svenska.

Görs det på samma sätt som när man annars kopplar upp sej mot bilen? Eller används något annat för det?

Det var ju dock inte hos "min" volvoverkstad som jag köpte bilen, utan på ett annat ställe.
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]